Hem » Nyheter

Nyheter

Sjöräddningssällskapets nya annonser

1 november 2011 – 13:25 Kommentarer inaktiverade för Sjöräddningssällskapets nya annonser

Sjöräddningssällskapet har räddat liv sedan 1907 längs våra svenska kuster – utan stöd från staten. Samtliga medel kommer från medlemsavgifter och gåvor/sponsring. Nu har en helt ny kommunikationplan bestämts för att trycka på att det bara är bidrag och sponsring som finansierar Sjöräddningssällskapet, som står för runt 70 % av all sjöräddning i Sverige.

Fyrtio procent av ekonomin kommer från de drygt 70 000 medlemmarna som betalar 700 kronor per år. Dessa pengar räcker till drivmedel och daglig drift av de 65 räddningsstationer som finns runt svenska kusten och i några insjöar. För att köpa utrustning och nya båtar så är det privatpersoner eller företag som skänker pengar, det är ofta ganska betydande summor och ofta återspeglas det i båtarnas namn; Rescue Burre, Rescue Hugo Tiberg och Rescue Drottning Silvia är privatpersoner medan Rescue Vadstena SparbankRescue Maximat och Rescue SXK Västkustkretsen är exempel på sponsrade båtar från företag och organisationer.

I den nya slogan som är ”Allt i den här annonsen är gratis” betonas hur finansieringen går till. Reklambyrån Forsman&Bodenfors har kommit fram till de nya kampanjerna och den finns snart att ladda ner från www.sjoraddning.se för alla tidskrifter och tidningar att publicera gratis när man har outnyttjat utrymme bland annonserna som behöver fyllas.

– Vi gör allt för att använda så mycket av våra insamlade pengar som möjligt till att rädda liv. Många bidrar, på många olika sätt!, skriver insamlingsansvariga på Sjöräddningssällskapets huvudkontor i Långedrag.