Hem » Nyheter

Nyheter

Statens haverikommission: Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar klarar inte kraven

1 februari 2019 – 13:53 11 kommentarer

Det dröjde två dagar innan den skeppsbrutne mannen hittades och kunde undsättas. Om Sjöfartsverkets helikopter hade kunnat lyfta tidigare hade han med stor sannolikhet räddats betydligt snabbare.

Skälet till den fördröjda insatsen var att en av myndighetens sju helikoptrar genomgick schemalagt underhåll, en annan var tagen ur drift på grund av reparation och en tredje fick inte lyfta på grund av hårt väder.

Händelsen inträffade i oktober 2017 och är en av dem som Statens Haverikommission (SHK) pekar på i en rapport – Temautredning: Räddningsinsatser med Sjöfartsverkets helikoptrar – som bland annat utmynnar i slutsatsen att Sjöfartsverkets helikopterberedskap är för låg.

Myndigheten behöver fler helikoptrar än de sju som finns idag, och mer personal för att kunna upprätthålla verksamheten på de befintliga fem baserna, menar SHK.

– De kommer till samma slutsats som Sjöfartsverket kommit till tidigare, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.

Samtidigt hävdar han att rapporten inte återspeglar verkligheten som den ter sig idag. Sedan SHK:s studier gjordes har helikoptrarna haft 97 procents tillgänglighet, enligt Mattias Hyllert.

– Med nuvarande dimensionering och finansiering klarar vi vårt huvuduppdrag, sjö- och flygräddning – men det finns inga marginaler för ökade krav eller uppgifter.

Men enligt SHK:s bedömning finns ”inte ens teoretiska möjligheter att löpande upprätthålla beredskapen på fem baser samtidigt” med de resurser och den organisation som finns idag. Regeringen rekommenderas därför att utreda behovet av antal helikoptrar och bemanning för verksamheten.

LÄS MER
Helikopterräddning fördröjd på grund av personalbrist
Fler anställs för att klara helikopterberedskap

redaktion@pakryss.se

, , ,

11 kommentarer »

  • Mats skriver:

    Vad hände med flygvapnets räddningshelikoptrar? De stod tidigare för såväl fjäll som sjöräddning med constant beredskap.

  • Annika Sjöström skriver:

    Annika skriver:
    Försvarsmakten var väl inte heller de bästa på räddningstjänst: När Estonia sjönk var flera av Försvarsmaktens helikoptrar så dåligt underhållna att grejorna inte fungerade för bärgning från flottarna, t ex trasiga vinschar och vajrar.
    Men visst bör vi ha helikoptrar som kan gå ut när det behövs. Att inte kunna förhandla klart om arbetsvillkoren så att en helikopter blir stående tyder ju på en brist på insikt om vilken funktion man har ansvar för från båda parter. Obs! Ingen pilot ska behöva gå ut om hen bedömer att vädret är för dåligt. Det är långt mellan Norrtälje och Karlskrona!
    Den värsta boven i det här sammanhanget är väl ändå skepparen på båten som gick ut i detta urusla väder vid denna tid på året? Det är ju faktiskt att utsätta sig för risker! När man dessutom inte klarar av situationen utsätter man ju även andra för risker. Vilka skäl hade han för att gå ut i detta väder? OM personen ifråga nu hade så bråttom att komma till fastlandet borde han tagit färjan!

  • Per-Olof G skriver:

    Håller helt med fGöran M. Det var ett av misstagen som skedde vid nedrustningen av Sveriges försvar att överföra sjöräddningsverksamheten från marinen till Sjöfartsverket samtidigt som man skrotade ett då fungerande system (både för civila o militära insatser) med Vertholhelikootrar i förtid. Det finns stora synnergieffekter att uppnå att åter låta Marinen handha detta dvs för såväl sjöräddning Inkl räddning av piloter samt beredskapsatser exv vid ubåtsjakt samt även vid skogsbränder (dvs helikoptrar med krok för vattenbombning!)

  • Fjalar skriver:

    Men HUR kan det komma sig ????!!!
    Sjöfartsverket har ju fått de ”utmärkta och ändamålsenliga helikoptrar” man önskat sig. Allt enligt ”papegojan” som svarade när media tog upp synpunkter på köpet och ifrågasatte valet i relation till andra tillverkare och de otroligt tillrättalagda specifikationer man lagt enbart för att just förhindra andra möjliga och likvärdiga/bättre varianter.
    Nej, det enda de är ”utmärkta och ändamålsenliga” för är att stå på marken som symbol för Sjöfartsverkets stelbenta misslyckande och den företagskultur som råder inom verket !!

  • Alec leamas skriver:

    @Claes Mannerfelt: Om helikoptern flyger 250 km/h så kan det ta tid. Från Bottenviken till Norrtälje är det 1000 km, och däremellan ligger bara Umeå. Om Umeå funkar så är de här på runt en timme, men annars…

  • Göran M skriver:

    Efter SVTs/UGs tidigare häpnadsväckande och avslöjande reportage om Sjöfartsverkets hantering av räddningstjänsten och helikopterverksamheten är det nu dags att vidta kraftfulla åtgärder.
    Låt marinen och flygvapnet överta ansvaret för detta i en ny organisation. Då kan man få synergier med deras helikopterverksamhet i utbildning/underhåll/ekonomi/drift och lätt mycket bättre ledningsförmåga och ansvar. Låt byråkraterna i Norrköping få ägna sig åt annat.
    Göran M

  • Claes Mannerfelt skriver:

    En helikopter flyger i upp till 200 – 300 km i timmen.
    Om ordinarie helikopter är på service så tar det inte lång tid för en annan att flyga från någon annan bas
    Claes

  • Claes Mannerfelt skriver:

    En helikopter flyger i 200 och i vissa fall 300 KM i timmen.
    Det måste gå att komma fram relativt snabbt från någon annan bas även om den närmase helikoptern är på service.
    Claes

  • undrande skriver:

    Hur kommer det sig att ambulanshelikoptrarna (1 hkp per bas) flyger och har H24 365 dagar om året. Dom är i luften på 5 min. Dom har lika mycket underhåll på sina helikoptrar och personal H24? Kom igen nu! Dagis asså… pinsamt sjöfartsverket!!!
    Handlar om att planera underhåll och personal. Rent slöseri från ett okunnigt statligt verk!

  • Johan Fägerskiöld skriver:

    ”Schemalagt underhåll” låter som sånt man normalt sett skulle kunna avbryta och få snurran flygbar på ett par timmar. Reparation kan ibland forceras. Men om vädret var för dåligt för att flyga, var det inte lika dåligt för alla tre helikoptrarna? eller var det bara på den tredje basen? Det där med schemalagt underhåll lät så administrativt och om man tänker på en skeppsbruten i oktober så kanske det skulle gå att få igång helikoptern och fortsätta underhållet ”imorgon”. Liknande med flickan som räddades ur den kapsejsade båten av en dykare som inte var den reguljära insatsgrupp som borde ha gjort det jobbet, om jag inte alldeles missminner mig.

  • Marianne skriver:

    Det handlar ju inte bara om att ha helikoptrar, de måste också garanterat vara på plats när det krävs. Två dagar – det är ju inte vettigt!! Och mannen som dog på vägen från Nämdö – för att helikoptern inte kunde lyfta och därmed inte kom som de lovat… Det är ju inte heller rimligt att Värmdö som är så stor skärgård med både fastland och öar, numera inte har någon helikopter alls!! Med påföljd att det tar dubbelt så lång tid från Norrtälje som det gjorde tidigare då den var stationerad på Värmdö. Om den över huvud taget kan lyfta???? Det är tydligen alltid sämre väder i Norrtälje. Ännu en anledning att få tillbaka den till Värmdö.