Hem » Löpsedel, Ombord

Löpsedel   Ombord

Svindyra gästhamnar – uppföljning

13 juni, 2012 – 11.09 Kommentarer inaktiverade för Svindyra gästhamnar – uppföljning

Gästhamnsskylt i Valdemarsvik, där det kostar 100 kr inlusive el.

Att ligga i en gästhamn kostar i sommar på sina håll 300 – 400 kronor eller mer per natt. Kanske ser vi i klubbhamnsrika Sverige samma utveckling som i Storbritannien, där privata gästhamnar och marinor funnits länge. Alla är inte nöjda …

Ett av de mest kommenterade inläggen på På Kryss webbplats handlade om upprörda besökare i flera gästhamnar, som många uppfattar inte erbjuder service i förhållande till avgiften. Vi har tittat närmare på utvecklingen både i norra Europa och här hemma i Sverige. Är det en oundviklig utveckling?

Kryssarklubbsmedlemmen Ragnar Hedlund blev förra sommaren besviken på dyra gästhamnar, till exempel i Arkösund där han betalade 280 kronor för en natt för sin 8,3 meter långa Vega efter en lång översegling från Gotland. Vi publicerade hans insändare, som väckte starka känslor hos många;

Läs Ragnar Hedlunds insändare
Läs Per Tistads prisjämförelse
Läs Promarinas svar

Marinor på Englands sydkust
På Englands sydkust finns de allra flesta båtarna i det brittiska öriket. Sedan flera år är många gästhamnar privatägda. Vikar eller naturhamnar där man kan ligga på sitt eget ankare finns det inte många av. De flesta är alltså hänvisade till marinor, där det kan kosta många hundra kronor att ligga en natt. Ofta är servicen bra och faciliteterna med duschar, toaletter, tvättstuga, lånecyklar, väderprognoser och så vidare mycket goda. Men ibland (som i Brighton) får vi snarare en känsla av hotellet ”Fawlty Towers”, när vi får flytta båten för andra gången därför att bryggorna är i så dåligt skick att de inte går att förtöja vid, eller på grund av elstolpar som inte fungerar.

Det finns ett stort bolag som leder denna utveckling. Premier Marinas är störst med många gästhamnar på sydkusten; Eastbourne, Brighton, Chichester, Port Solent, Southsea, Gosport, Swanick och Falmouth. Det har också medfört att priserna i närliggande områden har stigit kraftigt. Till och med i statsägda flodarmar, där det tidigare varit gratis att lägga en boj eller ankra, har priserna ökat kraftigt.

Graham och Fay Catell, välkända engelska seglare som valt att ha sin båt i Sverige, säger ”vi ser samma utveckling mot dyrare marinor här som hemma i England, där få vanliga arbetare har råd att ha sina båtar i dem. Det vore olyckligt om Sverige skulle gå samma väg, så att det bara blir höginkomsttagare som kan ha båt.”

Lyx på närmare håll
Vid tyska Östersjökusten och Warnemünde ligger femstjärniga hotellet Hohe Düne Yachting & Spa Resort. Här finns en gästhamn med någorlunda rimliga priser – man upplever att man faktiskt får valuta för pengarna. För en båt upp till 10 meter kostar det € 17 (cirka 150 kronor) och upp till 12 meter är kostnaden € 20 (cirka 180 kronor) per dygn.

Det finns flytande serviceinrättningar på varje brygga, med kliniskt rena duschar och toaletter. Men ännu bättre är upplevelsen att duscha vid marinakontorets servicehus ett femtiotal meter upp på land, där det är glasmosaik i alla de enskilda kuberna och ädelträ i övrigt.

På marinakontoret är det tyskt korrekt och personalen är mycket hjälpsam. Vid bryggorna finns ett flertal restauranger, strand, seglarskola och lekparker. I hotellet finns en stor spa-anläggning, som alla gästande besättningar kan utnyttja för en extra kostnad.

En skånsk besättning berättade att de fick låna en gratis bil av marinakontoret för att åka och köpa en reservdel. Annars har hotellet en gammal färja, som tar besökarna över till Warnemündes lilla samhälle och populära strand. Det enda som gnagde litet vid besöket var möjligen att de allra minsta och enklaste båtarna (under 10 meter) var hänvisade till bryggan allra längst bort, medan de största lyxbåtarna fick ligga precis framför hotellets hamnplan.

På det hela taget var det kul att testa, men var det inte för research inför denna artikel så hade jag valt den lilla mysiga stadshamnen inne i Warnemünde i stället. Där var det mycket trångt bland fiskebåtarna, hamnfestivaltälten och högljudda tyska turister men med en hanterlig hamnavgift på bara € 11, medan det var mycket gott om plats på Hohe Dünes stora och ganska opersonliga marina.

/Micke W

casinoutansvensklicens.co