Hem » Löpsedel, Ombord

Löpsedel   Ombord

Tekniska nämnden: Bensinproblem i utombordare

11 oktober, 2013 – 15.31 Kommentarer inaktiverade för Tekniska nämnden: Bensinproblem i utombordare

drivstoffKryssarklubbsmedlemmen Gunnar Lindberg i Gävle har en Yamaha 20 hk utombordare från 2007. Han har haft problem med att motorn går ojämnt.

Han har fått hjälp av en motorfirma som undersökt motorn och de tror att det beror på bensinen. Firman skulle också ha åtta andra utombordare hos sig med samma problem. Tydligen var de förgasarna som behövde rengöras. Att tanka 98 oktan (snarare än 95) skulle lösa det problemet.

Gunnar säger sig också ha hört att Yamaha i Japan skulle ha låtit transportera 3 kubik med svensk bensin till Japan för analys.

Vad kan vara den bakomliggande orsaken? Dålig bensin?

 

Svar från Magnus Sterky, Kryssarklubbens Tekniska nämnd

Visserligen har jag väldigt lite personlig erfarenhet av utombordare av senare årsmodeller.

Jag har emellertid en Honda 2hk med förgasare. Samt att jag hade nyligen en Honda BF30 från 2002 med trippelförgasare. Båda med utsläppskrav EPA2006 uppfyllda, och båda är fyrtaktare.

I samband med dessa utsläppskrav tycks Honda ha skapat oerhört klena tomgångskanaler i förgasarna för bensinen. De verkar kunna sättas igen av de rester av bensin som kan bli kvar då bensinen avdunstar. På BF30 finns speciella tömningsskruvar och tömningsslangar för att underlätta att tömma förgasarna då man t.ex. vinterförvarar motorn.

2hk-motorn har jag fått rensa dessa kanaler på för att den skall gå bra. BF30:an vägrade gå på alla cylindrar på tomgång och lågfart, men var lättstartad och gick helt OK från halvgas till fullgas.

En firma som skulle fixa detta sade (Rond1) efter ultraljudstvätt och byte till ny bensin att det kunde vara bensinen som var för gammal. När ja gsen provkörde motorn gick den lika visset som innan. Bensinen gjorde ingen skillnad.  Efter ytterligare två reklamationer då firman slutligen demonterade förgasarna ordentligt och manuellt rensade de nästan hårfina kanalerna blev det hela OK.

Jag kan tänka mig att en ökad inblandning av biosubstanser i bensinen kan orsaka kraftigare polymerisation då den avdunstar, och att detta i kombination med invecklade och känsliga små förgasar- eller insputningskanaler  som de skärpta utsläppsreglerna medför, kan göra det hela mycket känsligare än tidigare, (då det var vanligare med nålventilskruvar för mängdinställnng, och som man kunde skruva in/ut för att rensa från igensättningar).

Med vänlig hälsning

Magnus Sterky

 

Svar från Stefan Kindeborg, Kryssarklubbens Tekniska nämnd

Det här är ett problem som inte blivit bättre av att moderna 4-taktsmotorer är effektivare vilket också innebär att dom drar mindre bränsle=finare kanaler i framförallt lågfartsmunstyckena.

Det motorer jag känner till har också s.k. nålventil för inställning av bränslemängd vid tomgång. Förr satt de lättåtkomligt och med vanligen spår för spårmejsel. Idag är det vanligt att de sitter gömda under en liten gummiplugg och med skalle för specialverktyg. Folk ska inte kunna ändra på bränsle/luftblandning på grund av avgascertifieringen.
Alla nya motorer som jag vet har också dräneringsslang med en liten ”kikkran” där det är tänkt att man ska kunna släppa ut kondensvatten och smuts.
Smuts är vanligen det vita pulver som kommer av att vatten o aluminium som oxiderar.
Det första man gör vid en årlig service det är att tömma förgasarna på vatten/smuts.
Jag vet inte om det bildas annat konstigt av att bensinen idag innehåller etanol men det är sannolikt.
Möjligt att Gunnar inte fått bort allt som sitter i de fasta lågfartsmunstyckena vid ultraljudstvätt. Ultraljudstvätt förutsätter dock att man tar isär förgasaren annars så har man nog gjort det lätt för sig.
Hälsningar
Stefan

 

 

casinoutansvensklicens.co