Läsvärt Nyheter
Tolvorna tog över Marstrand
Några av världens vackraste segelbåtar kappseglade utanför Marstrand i helgen. Chansen finns att båtarna återvänder.
[ BILDGALLERI NEDAN ]
En stor del av de tolvor som byggdes under första halvan av 1900-talet har sina hemmahamnar i Tyskland, Danmark och Norge.
– Marstrand ligger väldigt bra till för att samla de här båtarna, säger arrangören Robert Sinclair som är mycket nöjd med helgens seglingar som samlade nio tolvor byggda före 1940.
– Det har varit otroliga dagar. För det första är de här båtarna så j-kla vackra, men vi har också haft tur med vädret som på fredagen var på gränsen, vind- och sjömässigt, och sedan helt perfekt på lördagen. Alla som har samlats här, uppåt 150 män och kvinnor i besättningarna, fantastiska funktionärer och entusiastisk publik gjorde arrangemanget till en totalsuccé.
Bland åskådarna fanns förstås även Pelle Petterson som var skeppare på den svenska modernare tolvan Sverige, som utmanade om America’s Cup 1977 och 1980.
Elva race genomfördes under Europamästerskapen som inleddes i Skagen och avslutades på Marstrand från torsdag till söndag.
– Vi kunde inte önska oss ett bättre väder och arrangemangen runtomkring har också fungerat väldigt bra tack vare samarbetet med GKSS och Marstrands segelsällskap och lokala företag som ställt upp. Det har varit en förmån att kunna samla de här kappseglarna med just den typen av båtar med allt vad det innebär.
Kappseglingarna genomfördes både med handicap och på ren tid. Amerikanska Vim vann på tid följd av brittiska Wings, medan totalvinnaren med handicap, enligt Baltic-systemet, blev tyska Anita med bland andra Charlotta Andersson i besättningen.
– Det var en fantastisk upplevelse att få vara med och segla en sån skönhet! konstaterar Charlotta som seglade med Anita för första gången under EM. Anita ägs av en förening i Flensburg där fler tolvor har sin hemmahamn.
Trots tidvis friska vindar och intensiv kappsegling inträffade ingen allvarlig incident. De flesta tolvor saknar mantåg och sammanlagt tre personer ur besättningarna föll överbord vid tre olika tillfällen, men kunde plockas upp av säkerhetsbåtarna på plats.
Äldsta tolvan var tyska Heti från 1912, med gaffelrigg, som tävlade i en egen klass. Övriga båtar, slupriggade, seglade i den så kallade vintage-klassen med båtar byggda innan 1940.
Arrangören Robert Sinclair, vid Göteborgs Seglarklubb, GSK, hoppas att arrangemanget ska bli återkommande i Marstrand.
– Det är upp till flottan, men förutsättningarna i Marstrand visade sig vara så goda som vi hoppats på. När och i vilket sammanhang ett nytt arrangemang blir aktuellt vet vi inte, men vi är många som hoppas och är beredda att arbeta för det.
I Sverige finns ingen seglande tolva, men på Stockholms Båtsnickeri i Saltsjöbaden renovas 22 meter långa Princess Svanevit som byggdes på Neglingevarvet. Erna Signe, också från Neglingevarvet, är numera norsk.
Från slutet av 1950-talet blev 12-meters-regeln rådande för America’s Cup fram till slutet av 1980-talet. Läs mer om 12-metersregeln nedanför bildgalleriet.
Nästa chans att se seglande tolvor i nordiska vatten är på Wessel och Vett Cup i Köpenhamn den 6–8 september.
- Friska vindar och tuff sjö på fredagen. Bild: Linda Hammarberg
- Åskådare utan egen båt kunde följa tävlingarna från Marstrands klippor. Bild: Linda Hammarberg
- Tyska tolvan Jenetta hyllar sina skotska rötter. Bild: Linda Hammarberg
- Första delen av EM-kappseglingarna hölls i Skagen. Bild: Linda Hammarberg
- Trivia och Vim på fredagen. Bild: Linda Hammarberg
- Slupriggarna dominerade, men äldstan Heti har gaffelrigg. Bild: Linda Hammarberg
- Pelle Petterson är Sveriges mest rutinerade 12mR-skeppare. Bild: Linda Hammarberg
- Bland alla fantastiska båtar i Marstrand stack Penelope ut. En förlängd Nautors Swan 40 ombyggd till yawl och med en fyra meter längre stormast än originalmasten på slupen. Pelle Petterson har deltagit i ombyggnaden. Bild: Linda Hammarberg
- Båtarna har prytt Marstrand under senare delen av veckan. Bild: Linda Hammarberg
- Segling kräver noggrannhet i detaljerna, och det gäller inte minst för tolvorna. Bild: Linda Hammarberg
- Alla tolvor i EM har trämaster förutom vinnaren Vim. Bild: Linda Hammarberg
- Delar av banorna gick mellan Pater Noster-skären och Marstrand. Bild: Linda Hammarberg
- Många av de tyska tolvorna har hemmahamn i Flensburg. Bild: Linda Hammarberg
- Tre personer föll överbord under seglingarna vilket inte är ovanligt under kappsegling med tolvor. Bild: Linda Hammarberg
- Marstrandsföretaget Rutgersons Mats Lundberg hade designat och byggt EM:s daily first-priser. Bild: Linda Hammarberg
- Marstrandsborna är bortskämda med vackra båtar på besök. Bild: Linda Hammarberg
- Anitas besättning kunde fira totalseger för handicap-klassen. Bild: Privat
12-metersregeln ger båtar på mellan cirka 15 meter till drygt 20 meters längd, Så här skrevs regeln mellan år 1920–1933: (L + G/4 + 2d + √S – F) / 2,5 ≥ 12 meter
L = skrovlängd vid vattenlinjen
G = chain girth (en tänkt rak linje från vattenlinjen till kölens lägsta punkt)
d = skillnaden mellan chain girth och skin girth (skin girth är längden längs skrovet från vattenlinjen till kölens lägsta punkt)
S = segelyta
F = fribord
Deltagarna i EM 2019 (sjösättnings-år):
Heti, 1912
Thea, 1918
Anitra, 1928
Vanity V, 1936
Trivia, 1937
Wings, 1937
Anita, 1938
Sphinx, 1939
Jenetta, 1939
Vim, 1939
Redaktionen
redaktion@pakryss.se