Hem » Nyheter

Nyheter

Tullproblem i Norge – del 3

24 november, 2010 – 10.21 En kommentar

Nu har norska Tingretten dömt till norska Tollen fördel och Kjell och Cecilia Olsson döms att betala en införselavgift på ca 300 000 svenska kronor. Paret överväger just nu om de ska ta saken vidare till nästa instans.

Läs tidigare inlägg; Hugo Tiberg, Tullproblem i Norge Del 2 och Kryssarklubbare stämmer norska staten

Så här skriver Kjell:

Min motpart gjorde stor sak av att båten varit ”längre” i Norge än en 12-månadersperiod och det tog Tingsretten fasta på. I min värld är det viktigt med sorter och decimaler. Båten har enligt min syn varit i Norge i 12 månader, inte 13 månader. Men lagar är tydligen inte till för en lekman. Vi tänkte oss att göra en turistresa till Norge, inte en juristresa.

I slutändan är det 5 ynka dagar som kostar oss 300 000 kr, och det hade kanske kunnat undvikas om inte Tollen haft så långa svarstider att vi redan återvänt till Sverige när deras krav kom.

Jag är naturligtvis besviken för att vi förlorade, jag är bekymrad för hur vi ska kunna klara av en kostnad som nu närmar sig 300 000 SEK och jag är arg för jag anser fortfarande att det är fel att man kan drabbas så hårt som, möjligen en lite ouppmärksam, turist

Domen innebär dock en del klargöranden om att sex-veckorsregeln i den nya lagen inte kan tillämpas retroaktivt och att ”bruk” av en båt faktiskt normalt innebär uppläggning på land under vintern. Detta kan förhoppningsvis hjälpa en del andra utländska seglare och det gläder mig, även om det inte hjälper just mig.

Jag har ännu så länge bara fått en sammanfattning av domen och försökt läsa den själv. Nu skall jag gå igenom den med min advokat och sedan fundera på om det är någon idé att överklaga. Inte minst måste jag fundera på om vi har råd att överklaga.

En kommentar »

  • Tor Melin skriver:

    Dessa juristers dårskap är ju ett jätteproblem. Ingen har naturligtvis avsett denna konsekvens med lagstiftningen. Det råkade bara bli så att turistande båtar åker med i svepet som gäller kommersiell båthantering med import och export.
    Jurister ser ju tyvärr alltid lagstiftning som ett vapen med vilket man som ren sport kan nedlägga byten ungefär som när man går på jakt.

    Det är ett lämpligt projekt för SXK och nordiska systerorganisationer att driva denna fråga och betala de juridiska kostnaderna óch se till att lagstiftningen ändras.

casinoutansvensklicens.co