Hem » Långfärd, Löpsedel

Långfärd   Löpsedel

Uppför Säffle Kanal

23 januari 2013 – 11:19 Kommentarer inaktiverade för Uppför Säffle Kanal

Säffle kanal, med endast en sluss, slutar redan efter drygt 43 nautiska mil i Glafsfjorden vid Arvika, men är ändå en trevlig upplevelse. Kanalen marknadsförs som Vikingaleden och fyllde 175 år 2012.

Efter en mycket skumpig färd från Dalslands kanal och Köpmannebro, där vi köpt ett sjökort av slussvakten för den mer skyddade inomskärsleden, kunde vi gå in i mynningen på Byälven med en kuling i aktern en blåsig måndag i slutet av juli.

För femton år sedan gick den sista fraktbåten på kanalen. Numera är det bara fritidsbåtar som går här. Därför är det bara öppet under högsäsong, 18 juni till 19 augusti, även om det går att beställa särskild slussning under lågsäsong.

Den egentliga kanaldelen, som är grävd, är kort. Resten består av en serie grunda sjöar där vassen ibland bildar en smal ”kanal”. Faunan består främst av fåglar. även om Värmland har mycket bäver, älg, vildsvin och varg så såg vi inget av detta. men naturen är alltid nära, med stora skogar och hagar mellan de enstaka gårdarna.

Säffle har en fin liten kommunal gästhamn strax söder om staden, alldeles vid slussen. In till torget, service och matvarubutiker är det några hundra meter. Det finns gott om gratis bryggplatser närmare centrum. De är uppenbarligen till för korttidsbesök när man behöver bunkra mat eller gå på Systemet.

Ett nytt stort köpcentrum byggs strax utanför Säffle. Detta kommer säkerligen att drabba de små butikerna inne i stan. På rekommendation av hamnkapten besökte vi den italienska restaurangen Bella Rosa och fick en mycket god pizza, men det sades att även det övriga på menyn ska vara bra.

Hamnkaptenen räckte också över en liten väska med broschyrer om området – Säffle kommun är mån om sina gäster.

När vi lämnade Säffle gästhamn kom vi rakt in i slussen, som ger en lyfthöjd på knappt 0,7 meter. Därefter var vi på väg rakt norrut på Vikingaleden, som användes flitigt redan för tusen år sedan. Numera är den en trevlig avstickare för fritidsbåtar med nyfikna besättningar som besöker Vänern. Vårt första stopp blev den lilla gästhamnen i Nysäter.

Claes-Göran Kihlström är Nysäters starke man och kanalens främste marknadsförare – officiellt är han hamnvärd anställd av Säffle kommun fem månader om året. När vi lade till vid Nysäters gästhamn, en bit norr om Säffle, kom han ner till bryggan och inledde med orden: ”Jag slår vad om att ni inte vet allt om kanalen!”.

Och så började Claes-Göran berätta; först om allt som finns att göra i Nysäter, och fortsatte sedan att berätta om allt trevligt som finns i Klässbol och längre norrut. han avslutade tjugo minuter senare med att berätta vad som finns söderöver när man väl kommer ut i Vänern igen.

Claes-Göran har talets gåva (men så är han fritidspolitiker också!) och vill gärna se till att området lockar fler besökande turister. Vi fick en känsla av att han ger en service utöver det vanliga och verkligen brinner för att locka besökare att upptäcka det mesta av denna landsända.

Vikingabyn i Nysäter hade precis haft sin stora vikingamarknad i helgen innan vi kom dit. Flera tidstypiska hus bildar en liten by som är bebodd under sommaren av rollspelande vuxna och barn. Vid vårt besök var det dock helt tomt och vi blev mest imponerande av långskeppet Glad af Gillberga, som byggts med inspiration av ett vikingaskepp från 1000-talet. Ett par hundra meter upp från hamnen finns Värmlands Vikingacenter som visar en hantverksgata från 1000-talet i full skala; med dockor, ljud och ljussättning som gjorde den intressant och väl värd ett besök.

För natten gick vi vidare mot Stömne naturreservat, där det finns en liten brygga med plats för ett par båtar. Omgivningarna gav möjlighet till en promenad i urskogen och en vacker kväll vid en helt spegelblank fjärd.

Vid Klässbols gästhamn inne i Glafsfjorden finns intressanta Klässbols linneväveris butik och en välkänd restaurang i närheten. Vi var dock bara i Klässbol på tillfälligt besök på morgonen på väg in till Arvika, där vi lyfte upp båten på trailern. Senare samma dag sjösatte vi i Filipstad för att ta oss via hela Bergslagskanalen ner till Karlskoga.