Hem » Ombord

Ombord

Vissen Vega – något att rädda från ruttna raden?

16 mars, 2014 – 21.05 Kommentarer inaktiverade för Vissen Vega – något att rädda från ruttna raden?

Vega_artikel_dragareAtt ta hand om gamla nedgångna båtar som kanske bättre hör hemma på skroten, är det en bra idé? Hundratals Vegor står och ruttnar bort på land – varför inte i stället donera dem till nästa generation? Provocerande? Javisst, men sanningen är att många av dessa båtar behöver gå till skrot inom några år annars.

Artikeln finns som skärmdumpar – om du klickar på bilderna så förstoras de.

I sommar har Fingal och Skärgårdsströvaren i runda slängar besökt 40–45 gästhamnar. I några har vi stannat två nätter och några naturhamnar har det också blivit. I de flesta lite större hamnar har det stått (minst) en till synes övergiven Vega på land. Ibland har en Vega legat utan mast på sin båtplats i vattnet.

Vega_artikel_uppslag1

I en del större hamnar, som Lagunen och Limhamn utanför Malmö, har det stått fyra–fem Vegor på land. Några verkar ha stått där i flera år. I dessa hamnar är det också vanligt att hitta strandsatta Maxi 77, IF, Fingal, Monsun 31, H-båt, Shipman 28, och så vidare.

Kärnan i denna artikel angående gamla Vegor gäller självklart också andra gamla båtar. Vega var en revolutionerande båt på sin tid: Den gjorde att många nybörjare tog sig ut på sjön med hela familjen under sommarsemestern. Vegan var relativt billig och dessutom enkel att segla. Den passade därför fint som nybörjarbåt.

Vega_artikel_sida2Den första Vegan kom redan i slutet av 1960-talet från Per Brohälls ritbord och närmar sig nu snart 50 år. De sista kom alldeles i början av 1980-talet och det lär totalt ha tillverkats drygt 3 400 Vegor. Att det tillverkades så många är väl en av anledningarna till att man ser dem överallt i båtklubbarnas undanskymda hörn.

Vega_artikel_sida3

Utsikten att någon ska ta hand om alla dessa gamla ratade Vegor är inte stor, trots att det i grunden är en bra båt. Att skrota en Vega kan kosta tusentals kronor om det ska göras av en firma på rätt sätt, det vill säga källsorteras. Inte mycket går att återanvända. Skrovet kan i alla fall användas för energiåtervinning. Det vill säga eldas för att bli fjärrvärme. Eller i framtiden möjligen användas i nermald form som gatubeläggning.

Utrustningen är inte intressant att flytta över till någon annan båt, det är den troligen alltför sliten för. En blyköl kan man få några tusenlappar för på en metallskrot (upp till 5–6 kr/kg), om man kan transportera dit den. En Vega har dock till större delen gjutjärn i kölen, vilket inte betalas långt när lika bra som bly.

Så, om man skulle vilja rädda en Vega; vad gör man?

Vega_artikel_sida4

 

 

casinoutansvensklicens.co