Mitt På Kryss
Ordförande har ordet; nr 7-2010
Många tror att Kryssarklubben endast är för segelbåtar, men redan när klubben bildades 1923 var motorbåtar välkomna. Sedan dess har ett stort antal motorbåtar funnits i vårt båtregister och idag har våra medlemmar registrerat 2 274 motorbåtar och 737 motorseglare. Det innebär att var sjätte båt som är registrerad i klubben är en motorbåt eller motorseglare.
Det spelar ingen roll om du har en motorbåt eller segelbåt, det är intresset för turist- och långfärder som gör att du går med i Kryssarklubben. Och naturligtvis går det lika bra att uppleva våra kuster och skärgårdar i en motorbåt som i en segelbåt. Många gånger bättre eftersom de kan gå in i grundare vikar dit inte segelbåtar kan gå. Motorbåtsägare deltar ofta i våra aktiviteter, jag har deltagit i flera eskaderseglingar där vi haft med oss en eller flera motorbåtar. Vissa båtar är mer lämpade för långfärder än andra, det gäller både segel- och motorbåtar. Motorbåtar som används för längre färder är ofta konstruerade för måttliga farter, 10–15 knop. Det ger bättre bränsleekonomi och bättre komfort i grövre sjö. Det här är en trend som ligger i tiden, allt fler tillverkare presenterar nu båtar med låg bränsleförbrukning och måttlig marschfart. I det här numret kan du läsa om motorbåtar som är lämpliga för långfärder.
Många föreningar har de senaste åren tappat medlemmar, så även Kryssarklubben. Det finns många skäl till detta, inte minst svåra ekonomiska tider, konkurrens med allt fler fritidsaktiviteter och att verksamheten blir ”omodern”. Inom Kryssarklubben anpassar vi oss efter tidens krav men hela tiden med samma syfte som 1923: att skapa bättre förutsättningar för människor med intresse för turist- och långfärder.
Vårt enträgna arbete verkar ge resultat, medlemsantalet växer för varje månad, jämfört med förra året. Den senaste siffran visar att vi har 42 480 medlemmar.
Kryssarklubben växer – det skapar ännu bättre förutsättningar att arbeta för våra medlemmars intressen!