Hem » Debatt

Debatt

”Gör HVO-diesel tillgängligt och billigare!”

17 mars, 2020 – 08.00 23 kommentarer
”Gör HVO-diesel tillgängligt och billigare!”

Svenska Kryssarklubben, SXK, vill reducera utsläppen från båtlivet. Nu träffar vi Transportstyrelsen för att sätta press. HVO-diesel bör finnas på sjömackar i hela Sverige, anser SXK.

Om fler dieseldrivna båtmotorer körs på det förnyelsebara dieselbränslet HVO100 minskar deras koldioxidutsläpp (CO2) med cirka 90 procent. Utsläppen av oförbrända kolväten till vattnet via kylvattnet minskar samtidigt. Idag har bland annat Volvo Penta godkänt körning på HVO100 i alla sina marina motorer. Alla tillverkare har ännu inte godkänt bränslet men vi hoppas att det snart sker.

Sjödieseln är i dag något dyrare än vanlig diesel som säljs på landbaserade stationer. Detta beror främst på att den av säkerhetsskäl är RME-fri. RME i dieseln orsakar problem med alger och bakterier som kan ge stopp i bränsletillförseln. Förutom att HVO100-diesel ger mindre utsläpp är detta drivmedel mindre benäget att ge alg- och bakterietillväxt i bränsletanken.

Prisskillnaden mellan HVO100 och vanlig diesel på landbaserade stationer är i dag ca 1 krona.

Vi på Svenska Kryssarklubben (SXK) jobbar nu aktivt för att göra det möjligt att tanka HVO100 i sjömackarna till ett pris som alla kan acceptera. Målet är att HVO100 ska kunna erbjudas till samma kostnad som sjödieseln på sjömackarna. Då kan fler använda det och båtlivet kan bidra till en bättre miljö i hav och skärgård.

I mars träffar vi Lina Petersson på Transportstyrelsen för att diskutera hur HVO-dieseln kan bli åtkomlig för oss båtägare, exempelvis genom investeringsbidrag till de sjömackar som tillhandahåller HVO100.

Vi vill nå politiker som arbetar med miljöfrågor så att de kan fatta beslut som gör det möjligt att vistas i skärgården och njuta av sitt friluftsliv utan att skada miljön. Dagens båtägare är miljömedvetna och många är villiga att hjälpa till men det måste också ges möjligheter till detta. Vi återkommer med information om hur frågan utvecklas.”

Lennart Falck (Båttekniska nämnden, SXK)

Tommy Källberg (Båttekniska nämnden, SXK)

Olle Svärd (Miljönämnden, SXK)

23 kommentarer »

  • Henrik Stephenson.Möller skriver:

    Bra initiativ.Vi som tillbringar vår fritid i naturen bör föregå med gott exempel

  • C-G Daniels skriver:

    Om det visar sig att HVO-bränslet har 0-beväxning, samma energiinnehåll och samma pris som sjödiesel är det väl OK.
    Tyvärr stämmer inte uppgifterna om de låga utsläppen av CO2. Stor del av produktionen innehåller palmoljor från skövlade regnskogsområden. Tillverkningsenergin kommer då från fossila bränslen. Slutresultatet ger 3-4 gånger så höga CO2 utsläpp som reguljär diesel.

  • Anders Elfström skriver:

    Ett välkommet förslag att man skall kunna få investeringsbidrag för HVO100.
    Som Ralph Dollander skriver så är det oftast någon krona dyrare på sjömackarna.
    Detta beror på att det inte finns något oljebolag som driver sjömackarna.
    Sjömackar är privata aktörer som får stå för ALLA kostnader själva.
    För sjömackarna så är högsäsongen väldigt kort, där med måste priset var något högre.
    Detta för att sjömackarna skall kunna finnas kvar och tillhandahålla denna service.
    GE JERNET Sjömacken Lysekil
    Anders Elfström

  • Nisse skriver:

    Miljödiesel och HVO100/Ecopar är helt skilda typer av diesel. HVO100/Ecopar har i princip ingen risk av algtillväxt på 10 år. Vi har kört med Ecopar på jobbet i ca 7 år utan några problem och har även Ecopar i våra farmartankar utan problem.

  • Trams, hvo e85 mm är en bristvara skog,åkermark ska användas till det det ska,om vi fäller all skog här och i Amazonas blir det bara någon procent av behovet.
    Krävs enormt mycket odlingsmark.

  • Jan Gabrielli skriver:

    Enligt en intervju med transportstyrelsen i senaste numret av Praktiskt Båtägande har ingen studie av beväxning i båttankar med HVO skett. Förefaller mig som väldigt oansvarigt att lobba för en sådan övergång innan sådana studier skett.Det är ju dessutom bara ett motorfabrikat som godkänt användandet av HVO i sina motorer, det blir ett problem då det är endast de allra största sjömackarna som kan tänkas erbjuda båda sorterna och att tro att priset blir detsamma som för vanlig diesel sedan mackarna investerat i nya tankar och pumpar är ganska naivt.

  • Pelle Nordh skriver:

    Om våra politiker verkligen värnar om miljön så kan de skattebefria HVO100 och öka tillgängligheten på sjömackarna.

  • Johan Berger skriver:

    Gott att höra att ni arbetar för fossilfritt bränsle för alla. Jag har själv kört med HVO eller Ecopar i två säsonger med min 20 år gamla Volvo Penta 2040 och det fungerar alldeles utmärkt. Det är annars en oro som många har, att det bara skulle funka på nya motorer och inte de gamla. Dessutom slipper vi numera all tråkig diesellukt 😊 Själv kan jag tycka att en krona hur eller dit borde inte spela någon roll för oss seglare men naturligtvis för det skillnad för de större motorbåtarna. Fler tankställen vore fint. Det kan nog vara en bra idé att bearbeta/informera ägarna till sjömackarna då jag ofta möts med skepsis från dem när jag pratar miljövänlig diesel med dem.
    Vänligen
    Johan Berger

  • Jag håller helt och hållet med på alla punkter men eftersom tillgången på HVO100 är begränsad och efterfrågan inom en snar framtid kommer att vara större än tillgången är det också väldigt viktigt att vi förvissar oss om en kvotering. Eftersom båtar i allmänhet inte har avgasrening och befolkar en väldigt känslig miljö borde detta vara prio ett för våra myndigheter.

  • PA Malmgren skriver:

    Blir väl med HVO 100 som med E85 , en extra pålaga för mackägaren , som sen ingen tankar .

  • Peter B. Larsson skriver:

    En efterlängtad idé, ”men mindre benägenhet för alg-och bakterietillväxt”
    duger inte. Noll tillväxt är ett måste för fasta dieseltankar.

    Peter B Larsson, Stockholm

  • Lennart Hallgren skriver:

    Miljöbränslet diesel HVO 100 skall självklart vara tillgänglig på sjömackar och till samma pris som landbaserade mackar.
    Allt som kan bidra till en bättre miljö är naturligtvis bra och nu när det finns ett alternativt dieselbränsle som fungerar likvärdigt, varför har det inte införts samtidigt med landbaserade fordon.

  • Peter Enarsson skriver:

    Om det här nya bränslet håller vad det lovar så spelar väl någon krona mer per liter ingen roll? Så snart det finns en enda sjömack som erbjuder HVO100 så tar jag mig dit och tankar om det bara går.

  • Mats Ovegård skriver:

    Tack för att SXK äntligen driver på i en fråga som också berör oss alla motorbåtsägare. SXK är ju också den största motorbåtsklubben.

  • Per P skriver:

    Hej
    ett väldigt bra initiativ
    I Karlskrona har Preem en sjömack som ligger intill den vanliga macken
    Borde gå att ordna utan några större kostnader
    Per P

  • Lars Headter skriver:

    Ett välkommet beslut med Hvo till båtmackarna.
    Ni ligger steget före politikerna som ej har förstått detta ännu och bara fokuserar på el. Bra Jobbat

  • Jan Jansén skriver:

    Lite vid sidan, men om bränsle: Hur smart är det att skrota användbara tvåtakts utombordare och investera i energi- och andra utsläpp från tillverkning av nya fyrtaktare? När de troligen används bara enstaka tiotals timmar per år. Köper man dessutom alkylatbensin i lös vikt (finns på en del OK-stationer) är vi tvåtaktare nog så klimatsmarta att vi inte behöver skämmas.
    Janne J

  • Min erfarenhet är att miljödieseln är avsevärt i effektivare än riktig diesel. Motorn drar 10-20 % mer varför prisskillnaden med ”endast” en krona litern är lurendrejeri och bluff. Det hela handlar enbart om att kunna lura av båtägarna ännu mer skattepengar.Svenska folket är redan världens mest beskattade folk. Så vad f, n får jag för alla mina skattepengar? BLUFFMAKARE!!!

  • Ronny Oltner skriver:

    Har en traktor som jag tankade med denna miljödiesel och som resultat fick jag alger i tanken samtliga filter samt dieselpumpen till spridarna. Filter och rengöring av matarledningar kan man göra själv men dieselpumpen måste ställas in i testbänk. Kostnad 11.350,00kr skulle aldrig chansa på miljödiesel i båten.

  • Ralph Dollander skriver:

    Hej
    Jag tycker det låter utmärkt. Dock –
    min erfarenhet är att sjödieseln är minst 2 kr
    dyrare än landdiesel – ofta ännu större skillnad.
    Med vänlig hälsning,
    Ralph Dollander

  • Göran Manske skriver:

    Jag har tankat HVO100 i bilen ett antal gånger nu. Det är en fröjd, lite spill på händerna spelar ingen roll eftersom soppan är luktfri. Jag skulle gärna bära i dunkar till båten men tyvärr har inte Nanni (Kubota) godkänt ännu. Någon insatt som kan uttala sig om riskerna att tanka HVO100 i min gamla gräsklippardiesel (n3.21)?

  • Claes skriver:

    Mycket bra initiativ! Men är det inte konstigt att ”staten” inte bytt ut all diesel mot HVO för länge sen? Varför är allt så trögt.

  • Ronny Eriksson skriver:

    Vet ni något om bränsleförbrukning jmf med traditionell diesel? Drar den mer blir det ytterligare dyrare.
    Hur stor andel av den totala dieselförbrukningen står båtlivet för?
    Har en känsla av att vi överdriver miljöpåverkan från båtlivet

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar