Läsvärt Nyheter
Fler seglar Gotland runt
I år firar Gotland runt 80 år med fler deltagande båtar än på länge, tre kvinnliga tvåmansbesättningar och allt från Albin Ballad till extrema maxibåtar och segelfartyg på startlinjen.
Sedan starten av Gotland runt, ÅF Offshore Race, flyttades in till Stockholm för sex år sedan har antalet båtar ökat från 200 till 250 stycken.
– Det är inte så många båtar som under 1990-talet då vi hade flest tävlande, men i dag är båtarna större och antalet som seglar är nog inte färre än då, säger arrangören KSSS presschef Mats OIsson.
Som mest deltog över 500 båtar i början av 1990-talet, men antalet deltagare, publikens storlek och medias intresse minskade under 2000-talet. I och med att ÅF, Ångpanneföreningen, gick in som huvudsponsor flyttades starten in till Stockholms ström mitt i huvudstaden 2011. Sedan dess har antalet båtar ökat med en fjärdedel och de senaste årens soliga startdagar har dragit rekordpublik.
Bland deltagarna är bredden av båtar betydligt större jämfört med för åttio år sedan då KSSS den allra första Gotland Runt-seglingen arrangerades av KSSS med start och mål i Visby. Då deltog 42 yachter från länderna runt Östersjön och från England och USA. Bland andra R10:an Itaka seglade i det första varvet och även en av de utländska deltagande båtarna som deltar i år, Peter von Danzig, var med under premiärvarvet. Den nära 18 meter långa yawlen heter nu Peter von Seestermühe, ritades av Henry Gruber och byggdes i Danzig. En av de äldsta båtarna i Classic-klassen är debutanten från Svenska Kryssarklubbens Seglarskola, ketchen Gratia, som byggdes 1900 i England.
I besättningarna dominerar männen i antal, men ett rekord för året är att fler kvinnliga tvåmansbesättningar ställer upp. De yngsta av dem är kusinerna Eva-Stina Forslund och Anna Forslund Lagerstierna som seglar Scampin Ulrika.
– Vi har vuxit upp i Scampi och känner oss trygga med båten, säger Anna om båtvalet.
Kusinernas farfar, Magnus Forslund, har seglat Gotland Runt 42 gånger.
– Han seglade helst med sin Scampi Boj-Boj som också är med i år, med vår farbror som skeppare. Den båten får högre handicap eftersom de är fler ombord, men det kommer att bli spännande att mäta sig med dem, säger Eva-Stina Forslund.
Tvåmansbesättningarna är först att starta på söndagen, klockan 11.
Den tekniskt mest avancerade och sannolikt snabbast av alla havskappseglare är supermaxin GQS med Ludde Ingvall som skeppare.
Ludde slog banrekord redan sommaren 1998 med maxin Eriksson 80, som då snittade 10,88 knop. I år ska Ludde Ingvall försöka slå sitt rekord och med hyfsade vindar ska det kunna gå. GQS är över 30 meter lång, men inte ens fem meter bred och har en åtta ton blybulb på en svängköl som sticker sex meter. Själva kölen går att svänga sju grader och framför kölen sitter ett kompletterande roder som kan vridas lika många grader. Skrov, mast och bom är i kolfiber liksom det som sticker ut mest, en bärplanvinge som kan skjutas ut åt respektive sida och både räta upp och lyfta båten.
– Långa smala båtar är vackra och vill gå rakt, konstaterar Ludde Ingvall som kom idén att testa bärplan på segelbåt redan 2002.
– Tanken slog mig och nu är vi inne på den tredje generationen foil. De tidigare hade justerbara flaps, men den vi använder nu är fast men går därför att mäta effekten av bättre. Nästa kommer att göras justerbar, säger Ludde Ingvall.
Även i år satsar KSSS och Sweboat på prova-på-verksamhet med både motorbåtar, jollar och kajaker för allmänhet och publik. Det finns gott om båtar att testa på Skeppsholmen under fredag och lördag.
Johan Boström
johan@pakryss.se
båtkonstruktion, Gotland Runt, Östersjön, segling, tävlingssegling