Nyheter Säkerhet
Hög fart i Göteborgs och Stockholms skärgårdar
Kustbevakningen övar denna vecka på höghastighetskörning och navigering i Göteborgs skärgård. Nästa vecka är det dags för övningar i Stockholms skärgård. Kustbevakningen har ovanligt många rekryterade som behöver utbildning.
Det är för det mesta ganska öde i skärgårdarna så här års, men denna och nästa vecka är Kustbevakningen mer aktiv än vanligt med höghastighetsbåtar. Kustbevakningen har rekryterat många nya aspiranter de senaste åren och nu är det dags att öva girar, snabba accelerationer och kraftiga inbromsningar med snabba båtar.
– Det är uppåt sex båtar som kommer att öva intensivt de här veckorna, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör vid Kustbevakningen.
Kustbevakningens uppdrag har utökats de senaste åren och förmåga att köra säket i hög fart krävs bland annat för att hinna upp fortkörare, nå ut till nödställda vid sjöräddningar och för sjuktransporter.
Nästa vecka kommer samma utbildning att anordnas i Stockholms skärgård.
Kustbevakningen hade ett anställningsstopp under 2014 som myndigheten på senare år har kompenserat för med dubbla intagningar per år.
En helt annan aktivitet som syns och hörs mer lokalt är en stor räddningsdykarövning som pågår vid Svanesund, östra Orust. Över hundra yrkesdykare övar tillsammans i ett scenario där en stor passagerarfärja har havererat.
– Det ser ut som en stor Samarintablett här, säger Dan Hedberg utbildningsledaren vid skolan för anläggningsdykare, Yrgo, och påminner om att alltid hålla ett ordentligt avstånd till dykare i vatten.
– Ser man en dykarflagga uppe ska man inte köra mot den utan alltid hålla avstånd, säger Dan Hedberg.
Övningen vid Svanesund pågår under vecka 42.
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
Den där boken som sägs handla om Kustbevakningen handlar till största delen om den del i sjölagen som i dagligt tal benämns ”Sjöfyllerilagen”.
Förutom det så finns det bl.a. ett kapitel som heter ”Stulna båtmotorer” (2,5 sidor) och ett kapitel som heter ”Transportstyrelsen, båtarna och statistiken”. I det först nämnda konstateras att stölder av båtmotorer är ett stort problem. Ja… Nåt nytt? Ett det andra behandlas Transportstyrelsens statistik. Intressant, men har det plats i en sk ”granskning” av KBV?
Källkritik rekommenderas!
Anders: tack för tipset!
André: ”deras medlemstidning inte ville skriva om min bok”: Skicka gärna boken så kan vi läsa den och bedöma om det är något som ska bevakas. Svaret på din fråga kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
Ola: se svar till André.
Olof: notisen du har kommenterat handlar om aktuella aktiviteter i skärgårdarna som kan väcka frågetecken. Båtpolitiska frågor driver SXK i många forum.
/Johan Boström, redaktionen
Hej SXK.
Jag måste fråga er – det går bra att skriva om KBV och höghastighetsbåtar – men inte om en faktaspäckad bok om KBV.
Hur kommer det sig? Vems ärenden går SXK?
Hälsar Ola Ljungberg
alltom02promillepasjon.se
Tack, Anders för att du sprider boken även till Kryssarklubbens läsare eftersom deras medlemstidning inte ville skriva om min bok.
En fråga till redaktionen: Exakt när övergick ni till att bli en del av Kustbevakningens kommunikationsavdelning?
Rekommenderar boken likväl som Anders Johnson. Boken är torrsaklig.
Inga små slantar som kastas bokstavligen rätt i sjön.
https://www.adlibris.com/se/bok/kustbevakningen-en-berattelse-om-myndigheten-som-gick-pa-grund-9789198387155
En gång i tiden var SXK aktiv inom båtpolitiken. Nu publiceras okritiskt Kustbevakningens propaganda …. suck
Jag har nyligen läst boken ”Kustbevakningen. En berättelse om myndigheten som gick på grund.” författad av André Persson, utgiven av Hjalmarson & Högberg 2017. Boken ger en intressant historisk tillbakablick och en insyn i hur kustbevakningen fungerar idag. Den kan varmt rekommenderas till båtbiblioteket.
Utbildning av kustbevakningens personal i sjömanskap är efterfrågad av många.
Anders Johnson
seglare sedan 60-talet