Långfärd Nyheter
”Nödställda” aktiverade inte nödsändare
De två kvinnorna och deras två hundar blev räddade av amerikanska flottan i Stilla havet. Kvinnorna uppger att de ofrivilligt varit till havs i 176 dagar på segelbåten Sea Nymph och att de fruktade för sina liv. Nu har det visat sig att de hade en epirb, nödsändare, ombord som aldrig aktiverades.
[ Video från räddningsinsatsen längst ned på sidan ]
Jennifer Appel och Tasha Fuiava kastade loss från Hawaii den 3:e maj med sikte på Tahiti. De räknade med att överfarten skulle ta 18 dygn. Men redan första natten seglade de, enligt skepparen Jennifer Appel, in i en hård storm som varade i två dygn. Ovädret ledde till en skada på riggen. De seglade försiktigt till Kiribati, men valde att inte stanna där eftersom båten stack för djupt för att ligga skyddat. Paret fortsatte till Cooks-öarna, men valde att vända igen och gå norrut. Den 25 maj råkade de ut för ett häftigt oväder med regnvatten som kom in i motorrummet och gjorde motorn obrukbar. Appel säger också att ”antennen” som krävdes för kortvågsradion, Iridiumtelefonen och för en längre räckvidd med vhf hade gått sönder. Paret blev sedan drivande i ett vindlöst område och sände nödanrop med vhf och sköt nödraketer. Paret har berättat om att de attackerades av stora tigherhajar dagar i sträck. Tack vare att de hade bunkrat mat för ett år gick det ingen nöd, näringsmässigt, på varken besättningen eller hundarna Zeus och Valentine som också var ombord. Ombord fanns två watermakers varav den ena fungerade.
I intervjuer med amerikanska flottan och media uppger paret att de fruktade för sina liv och trodde att de kanske inte skulle överleva ännu ett dygn när amerikanska flottans USS Ashland dök upp vid horisonten.
Paret kallar sig själva landkrabbor och har inte seglat långt tidigare. Jennifer Appel har rustat båten, en Starratt & Jenks, i två och ett halvt år innan de gav sig iväg från Honolulu.
Så långt parets egen berättelse omedelbart efter att de tagits ombord på USS Ashland. Men det finns uppgifter som motsäger att de ofrivilligt varit i nöd under den period som de uppger. Meteorologisk data och satellitbilder visar att det inte förekom någon storm längs deras väg i maj eller juni. Och på frågan om vilken kommunikationsutrustning som fanns ombord uppgav Appel direkt efter räddningen att de hade vhf, kortvågsradio och en Iridiumtelefon som inte fungerade, men hon nämnde inte att det fanns en nödsändare ombord. Nödsändaren var en epirb, emergency position indicating radio beacon, som kan sända en nödsignal och eventuellt aktuell gps-position till en satellit.
“Vi frågade varför de inte aktiverade sin epirb. Hon (Jennifer) sa att de var i verklig fara, att de skulle dö inom ett dygn”, säger amerikanska kustbevakninges talesperson Tara Molle till nyhetsbyrån AP. Men i en intervju med AP uppgav Jennifer Appel på tisdagen, efter att hon och Fuiava gått iland i Japan, att de medvetet valt att inte använda epirben. ”Skrovet var helt, vi flöt, vi hade mat, vi hade vatten och vi hade en viss förmåga att manövrera. Allt det säger att vi inte riskerade att dö”, säger Jennifer Appel nu till AP.
Dessutom har det visat sig att amerikanska kustbevakningen varit i kontakt med Sea Nymph nära Tahiti efter den tidpunkt som de uppger att motorn slutade att fungera och riggen var förstörd. Vid radiokontakten i juni uppgav skepparen då att båten inte var i något nödläge och att de skulle gå in till Tahiti.
Jennifer Appel har uppget att båten är 50 fot, men den är i själva verket 37 fot, enligt amerikanska kustbevakningens register.
Amerikanska flottan kommer att undersöka detaljerna i Sea Nymphs besättnings redogörelse, men det finns inget misstänkt brott.
Sea Nymph upptäcktes för en veckan sedan 900 sjömil sydost om Japan av en taiwanesisk fiskebåt som larmade sjöräddningen. I onsdags kom amerikanska flottans USS Ashland, med landningskapacitet för helikoptrar, till undsättning. Sjöräddningen är höstens i särklass mest uppmärksammade i media världen över. Sea Nymph är delvis ett hembygge från 1979 ritad av Starrat & Jenks.
I vintras seglade Carl Rosell själv ombord på sin Storfidra SY Manuela från England till Sydafrika via Södra oceanen. Seglatsen, som var ett avbrutet försök att segla jorden runt non-stop, varade i 151 dagar och är svenskt rekord för en ensamseglare till havs.
Läs mer om de amerikanska seglarna på US Navys hemsida.
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
LÄS MER: USS Ashland Assists Distressed Mariners in Pacific Ocean [USNavy.mil]
Tack Sven för påpekandet! Vi har uppdaterat texten och ändrat epirb till nödsändare i rubriken.
Passar också på att här förtydliga skillnaden mellan olika nödsändare:
Epirb, emergency position indicating radio beacon, sänder nödsignaler via satellit till sjöräddningscentraler över hela världen. Epirben kan aktiveras av kontakt med vatten eller manuellt. Moderna epirber sänder på 406 mhz. De flesta epriber på marknaden i dag har inbyggd gps. Registrerade på fartyg.
PLB, personal location beacon sänder också nödsignal via satellit på 406 mhz. Ofta bärbara och registrerade på person.
SART, search and rescue transponder. Vhf-sändare, ofta bärbar, som syns som en ais-enhet och aktiveras manuellt eller i vatten som nödsändare.
/Johan Boström, redaktionen
Och vad är en ”epirb”, en förklaring kanske varit på sin plats?