Att masten går av under färd är varje seglares mardröm. Men när det väl hände på kryssarklubbens skolskepp Gratitude i höstas uteblev både skador och panik. Varje höst arrangeras Västkustens skutträff då skutor från Västkusten, och ..." /> Mastbrott på Gratitude | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Mastbrott på Gratitude | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

Mastbrott på Gratitude

23 mars 2021 – 10:15 Kommentarer inaktiverade för Mastbrott på Gratitude
Mastbrott på Gratitude

Att masten går av under färd är varje seglares mardröm. Men när det väl hände på kryssarklubbens skolskepp Gratitude i höstas uteblev både skador och panik.

Varje höst arrangeras Västkustens skutträff då skutor från Västkusten, och ibland också Danmark och Norge, seglar i en bana och besättningarna umgås. Men den här gången blev det en minst sagt annorlunda dag för Gratitude.

Den första etappen seglade hon fantastiskt fint och hade en bra placering från början, längst fram i den stora flottan av segelfartyg. När Gratitude efter lunch skulle fortsätta kryssa upp mot Knarrholmen smällde det plötsligt till när skeppet gjorde ett slag mot babord.

– Det lät ungefär som när man bryter av en sticka när man ska elda, säger skepparen David Olivegren. När jag såg att det var masten var min första tanke ”det här händer inte”.

Både David och styrmannen Sofia Heller var förvånade över att de avbrutna delarna föll ner så mjukt. Toppstången la sig innanför relingen framme vid vantet och gaffeln utanför relingen. Som tur var skadades ingen ombord. Besättningen nödankrade innanför Donsö och de segel och fall som hamnat i vattnet bärgades. Allt ombord säkrades och efter drygt en timme på nödankaret tuffade Gratitude in till hamnen i sällskap med systerskeppet Atlantica. På väg in lyckades besättningen få ner gaffeln, storseglet och bommen. Seglarskolan ordnade så att båda besättningarna fick middag och debriefing för att prata igenom det som hade hänt.

– För att något liknande inte ska kunna hända igen har vi haft möten med Transportstyrelsen och insikten är att det ska ske mer ordentliga kontroller under säsongen och tydligare årliga inspektioner, säger David. Tydligare checklistor är också ett måste.

Atlantica stod redan på tur att få en ny mast inför nästa säsong och nu kommer också Gratitude att få det. Vid skapandet av den nya masten är det smidigt att kunna ha den gamla bredvid och målet är att allt ska vara klart i vår.

– Vi brukar rigga på båtarna i mitten av april och sedan segla i början av maj. Då ska de nya masterna sitta på plats, säger Sofia.

Läs hela artikeln i På Kryss nr 1–21.