I hjärtat av Bohuslän ligger Islandsberg, Skaftös sydligaste udde. Det rödvita fyrhuset är både en skön färgklick och en bister vaktpost mot havet. Islandsberg är ett av de värsta blåshålen i hela Bohuslän. Tillsammans med ställen ..." /> Blåshål med historia | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Blåshål med historia | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

Blåshål med historia

6 april 2021 – 12:41 En kommentar
Blåshål med historia

I hjärtat av Bohuslän ligger Islandsberg, Skaftös sydligaste udde. Det rödvita fyrhuset är både en skön färgklick och en bister vaktpost mot havet.

Islandsberg är ett av de värsta blåshålen i hela Bohuslän. Tillsammans med ställen som Kråksundsgap och Tjurpannan kan det bli riktigt farligt här i hårt väder. För yrkessjöfarten förr i tiden och skutor med svaga maskiner var det en svår utmaning.

Skepparen Bror Jacobsson på den vita fraktskutan Nanny berättade i slutet av 60-talet varför Islandsberg var så farligt för kustsjöfarten.

– Här drar sjön in från sydväst och väst, från Hätterännan och Sandarneleden, och slår ihop utanför klippan så att det kokar. Du ska hålla dig borta från Islandberg i hård västan. Då är det rena sattyget härute även om det bara är någon dryg sjömil förbi fyrplatsen.

Den erfarne skepparen Jerker Paulsson på kryssarklubbens seglarskola nere vid Vita Gaveln i Göteborg håller med om att Islandsberg är en lurig passage, men att det ändå funkar för skutor i de flesta väder.

– Förutsatt att du åtminstone har lite fyllning i seglen. Det finns en gammal historia som säger att om du vågar gå två vågor utanför berget så är sjön lugn, men jag har aldrig vågat prova!

Sjöräddningen har gjort mängder av insatser utanför Islandsberg. Här kan det gå riktigt illa riktigt fort om man har otur.

– Det är en härlig, men respektingivande plats! säger Mikael Hinnerson, sjösäkerhetsledare vid Sjöräddningssällskapet.

Hans bästa tips inför en segling till Islandsberg är att planera för passagen. Reva ordentligt i tid vid kuling. Sjöstuva och ta hand om rep och annat som kan spolas i sjön samt att jamma propeller och roder.

Läs hela artikeln i På Kryss nr 1-21

En kommentar »

  • Det kunde kanske funka att gå två vågor ut med de reflekterande vågorna som skydd, men det är nog bara då vinkeln stämmer helt mellan strandlinje och vågriktning, knappast något att ”våga” om man inte är väldigt övertygad. Jag förstod inte det där med att jamma propeller och roder.