Nyheter
Folkbåten – älskad 80-åring
Underbar seglingskänsla. Sjöduglig. Billig att tillverka och lagom stor. Nästa år fyller Folkbåten 80 år och den är lika uppskattad nu som när den föddes.
Rolf Uppström är ordförande i Svenska Folkbåtsförbundet och bär på en livslång kärlek till Folkbåten.
– En stor del av den svenska fritidsbåtsutvecklingen inleddes när Folkbåten kom. Många berömda varv tillverkade den. Då förstod man inte att det var början på en tid som gjorde det möjligt för alla att äga en båt.
Folkbåtar byggdes överallt i Sverige, många på små varv i bland annat mellersta Bohuslän och framförallt på Orust. Upprinnelsen var en tävling. I slutet av 30-talet var segling ännu en högstatusaktivitet, men tanken på en gemensam nordisk entypsbåt började diskuteras och en skandinavisk konstruktionstävling utlystes. Båten skulle vara lätt, billig att bygga och lämpa sig för fabrikstillverkning.
Hela 59 bidrag kom in, men inget uppfyllde alla krav. Båtkonstruktör Tord Sundén fick i uppdrag att utifrån de inkomna bidragen skapa en modell som kunde tillgodose de önskemål som fanns. Just upphovsrätten har varit föremål för rättegång och tvister, men i dag är det klarlagt att Sundén är konstruktör.
Efter tio år fanns det cirka 400 Folkbåtar i Sverige. Även i övriga Nordeuropa blev modellen populär och är en de mest aktiva kappseglingsklasserna. Båten började byggas i plast 1976 och i dag finns det cirka 1 000 sådana. Tillverkare finns i Sverige, Danmark, Tyskland och USA.
– För några år sedan var det den fritidsbåttyp som hade seglat flest gånger över Atlanten, säger Rolf. Den är lätthanterlig eftersom man inte behöver särskilt stor besättning.
Nu för tiden seglar han själv i Gollo, en Folkbåt av plast från 1985 döpt efter hans mammas smeknamn. Rolf poängterar att gemenskapen kring Folkbåten är stor.
– Det är väldigt fint kamratskap i den här klassen. När jag började segla Folkbåt igen 2011 träffade jag flera som seglade på 70-talet. Det var roligt!
Läs hela artikeln i På Kryss nr 2–21.