Under sommaren 2023 ertappades 98 båtförare med alkohol i blodet jämfört med 113 året innan enligt Kustbevakningen. Kombinationen dåligt väder och en stark acceptans avseende reglerna för nykterhet till sjöss kan ligga bakom de låga ..." /> Färre fulla till sjöss | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Färre fulla till sjöss | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

Färre fulla till sjöss

25 september 2023 – 13:10 3 kommentarer
Färre fulla till sjöss

Under sommaren 2023 ertappades 98 båtförare med alkohol i blodet jämfört med 113 året innan enligt Kustbevakningen. Kombinationen dåligt väder och en stark acceptans avseende reglerna för nykterhet till sjöss kan ligga bakom de låga talen.

Enligt färsk statistik från Kustbevakningen inkom 98 brottsanmälningar om misstänkt sjöfylleri under perioden juni-augusti 2023 jämfört med 113 brottsanmälningar under samma period 2022. Samtidigt utfördes något färre kontroller under 2023 jämfört med 2022, 2 520 respektive 2 653.

Antalet personer som anmälts för brott i förhållande till antalet genomförda kontroller var 3,9 procent 2023 och 4,3 procent 2022. Detta enligt en sammanställning gjord av alkomätarföretaget Alcosense.

I jämförelse med vägtrafik ser sjötrafiken en tydlig nedgång vid dåligt väder, men upplever ett uppsving under soliga dagar. Samtidigt finns det en utbredd respekt för reglerna kring nykterhet till sjöss bland Sveriges båtägare.

För den som grips för sjöfylleri kan konsekvenserna innebära böter och/eller upp till sex månaders fängelse. Vid fall av grovt sjöfylleri, där alkoholhalten i blodet är minst 1,0 promille, eller 0,5 milligram per liter i utandningsluften, är maxstraffet upp till två års fängelse.

Ett sätt att undvika sjöfylleri är att använda tillgänglig teknologi som till exempel alkomätare för att förstå hur alkoholen påverkar förmågan att framföra båten.

Rattfylleri är mer förekommande än sjöfylleri och där har vädret ingen inverkan, snarare är det mer tidsbundet. Ungefär en tredjedel av de som åker fast för rattfylleri gör det på morgonen eller förmiddagen efter det de har druckit.

Stock.adobe.com

3 kommentarer »

  • Ola skriver:

    Inför höga straff för vita T-shirts på sjön. Sätt in dubbla brottsbekämpande resurser för detta ofog, självklart minskar antalet vita T-shirts, men vad har uppnåtts? – Ingenting annat än resursslöseri och nykriminilasering.

  • Magnus skriver:

    Håller med ovanstående inlägg till 100%.
    En vansinnig, icke evidensbaserad, lag.

  • Magnus Karlsson skriver:

    Det är väl bra med nykterhet på sjön, men om jag förstått rätt så var skälet till lagstiftningen att man skulle minska antalet olyckor på sjön. Mig veterligen är det INGEN som följer upp detta. Det enda man visar upp med statistik är att det är färre som ”åker dit” vid nykterhetskontrollerna. Om jag fortsatt förstått rätt, så uppstår den absoluta majoriteten av olyckor på sjön vid en promillehalt över 1,0. Således kan man undra varför vi har 0,2.