Nyheter
Historisk kran bärgade Munksund 5
Munksund 5 har legat på botten av Piteälven i närmare 60 år, men förra veckan såg den gamla bogseringsbåten återigen dagens ljus med hjälp av pontonkranen Lodbrok som även deltog i bärgningen av regalskeppet Vasa.
Timmerbogseringsbåten Munksund 5 byggdes i början av 1900-talet och hette då Geertrudia. Beställare var holländaren Johannes Zwart och båten kostade 20 000 holländska floriner. Hon såldes 1913 till Munksunds Sågverk och 1930 fick hon namnet Munksund 5.
Den 17 mars 1964 sjönk Munksund 5 stilla och obemärkt under vinteruppläggningen med upp emot 6 000 liter tjockolja kvar i tankarna, utanför Storfors varv i inre Pitefjärden. 2020 fattades beslut om att båten skulle bärgas och den 13 oktober 2023 såg hon dagens ljus igen för första gången på nästan 60 år.
Pontonkranen Lodbrok bogserades ut till förlisningsplatsen där Munksund 5 sedan bärgades med kran för vidare transport till Sandholmen där fartyget lyftes upp på kajen för förvaring till nästa år. Förvaringsplatsen är anpassad för ändamålet vilket innebär att ingen eventuell olja ska kunna läcka ut och att Munksund 5 är skyddad från regn och snö så att fartyget inte fylls med vatten.
De första bilderna inifrån båten visar att den är i mycket dåligt skick vilket gör att kommunens dröm om att båten skulle kunna användas till att skjutsa runt turister i Piteå skärgård ser ut att spricka. Nu ska man istället utreda om den kan målas om och istället visas upp på land.
Pressbild
Bogseringsbåt harjag aldrig hört under alla mina år till sjöss. Bogserbåt sa vi alltid.
Lodbrok, inte Lodbrock
Lodbrok ska det vara. Han anses ha varit en dansk viking, alternativt son till en sveakung.
Kranen heter väl Lodbrok. Efter en gammal figur i asatron.