Läsvärt Mitt På Kryss
Insändare: Svindyra gästhamnar skapar ilska
Kryssarklubbsmedlemmen Ragnar Hedlund är besviken på att gästhamnar, med exempel på Arkösund där Ragnar betalade 280 kronor natten för en 27 fots Vega, i allt större utsträckning drivs av företag vars främsta syfte är att skapa god vinst till sina aktieägare.
Arkösund har för mig varit den ”goda hamnen”. Där kunde man handla mat, vila ut efter en lång översegling, få skyddad natthamn och välbehövlig vila till ett rimligt pris.
I år har företaget Promarina tagit över den gamla havsviken som sedan urminnes tider varit en naturligt skyddad hamn, tillgänglig för alla. Tyvärr har företaget samtidigt genomfört en orimlig prishöjning på gästplatserna.
Båtklubbar emellan har det varit tradition att gästfritt erbjuda bryggplats för långväga båtturister. Då betalar vi självklart gärna självkostnadspris och lite mer till klubbkamraterna för bryggunderhåll och service. Detta har alltid varit rimliga semesterutgifter för vanligt båtfolk.
Promarina driver kall affärsverksamhet. Man drar in pengar till sitt bolag och tar otillständigt betalt för sin service: 280 kr per natt. Detta blev det dyraste vi råkat ut för under seglingar längs ostkusten i sommar. Undantaget Västervik där samma Promarina från och med i år köpt in och tagit över gästhamnen Det visar sig att företaget planerar och genomför uppköp med samma prispolicy på många ställen både i Mälaren och på ostkusten. Är vi på väg in i en monopolsituation?.
Kommer man som vi sent en kväll i en gammal Vega från Landsort över havet och ser fram emot välbehövligt skydd mot blåst och vågor i en hamn där det finns butik, toa och färskvatten har man inte mycket att välja på. Det är många distansminuter till nästa möjlighet. Valfrihet och priskonkurrens existerar inte i Arkösund. En segelsemester längs ostkusten innebär ju att man i förväg har planerat in övernattningar på de få ställen dr skärgårdshandlaren fortfarande finns kvar nära en hamnmöjlighet.
Irritationen var förstås stor bland båtfolket i Arkösund, det märktes vid bryggsamtalen. ”Här är till och med dyrare än i Visby!”
Vi diskuterade om detta kan vara början till samma utveckling som skett på land med allt mer privat markutnyttjande för att bygga allt fler parkringsplatser för bilar. En affärsegoistisk exploatering av allemansrätten. Ska flera av våra skärgårdshamnar med fina hamnmöjligheter börja köpas upp i spekulationssyfte av bolag som Promarina.
Framsynta kommuner bemödar sig om att underlätta och främja turism i glesbygden. Svenska Kryssarklubben har en positiv policy som jag tycker likar Svenska turistföreningen genom att arbeta för att främja båtturismen längs våra kuster.
På hemresan behövde vi dessvärre också gå in i Arkösund – även om det var motvilligt.
Kryssarklubbens blå boj på redden blev ett välkommet alternativ. Vårt medlemskap i Kryssarklubben blev ännu mer uppskattat efter den erfarenheten.
Besökte Kungshamn i maj och september. 60 kr dygnet för en 37-fots segelbåt, elen kostar 50. Där stannar man gärna till.
Nu är inte längre Promarina de som driver Arkösund och Västervik. Vi får se vad som händer med prissättning och service, det finns ju en del att åtgärda om vi skall komma tillbaka.
Sven-Erik
Dette er en sak som SXK umiddelbart bør ta fatt i. Sak for årets generalforsamling.
Forslag til sak: SXK vil engasjere seg for, til medlemmenes og fritidsbåtfolkets gunst, å overta drift av Sveriges gjestehavner.
Jag tycker att man ska betala för den service som erbjuds. Några hundralappar för förtöjning, el och vatten är inte för mycket. Vi ska vara glada att det finns företag som vill investera i och driftssätta hamnanläggningar. Det borde vara uppenbart för var och en att de inte skär ”guld med täljkniv”, då säsongen är mycket kort.
Har seglat på Danska sidan i sommar och kunnat konstatera att i danska kronor 210 på Läsö 10 ggr biljett 168 kr/natt. endast dusch tillkommer, Skagen 200 allt ingår förutom dusch, Hals 155 kr allt ingår förutom dusch, Ålborg 175 kronor extra för el där man taxeras efter förbrukning. I vårt fall 1kr och 79 öre för en natt sedan med kupevärmare gående ca 5 kr. Lögstör 130 kr allt ingår förutom dusch. Alla dessa Hamnar har också FUNGERANDE WIFI. De hamnar i Sverige som lägger på en avgift säg 40 kronor för elen drar alltså in en väldig stor procent påslag på verklig kostnad. Snacka om ocker. Förstår Att seglar man på Ostkusten så är det ju kanske inget alternativ med Danmark. Men det är en tankeställare, varför kan man hålla dessa priser i Danmark med hög standard på både det sanitära och annan service?
Hälsningar Svante.J. PS Duscharna ligger mellan 5-10 danska kronor.
Hej på er alla
Har precis kommit hem efter en fem veckor lång tur med segelbåten.
Jag låg en natt i Göteborgs gästhamn (Lilla Bommen), där fick jag betala 338:-/natten.
Jag har en Albin 78 Cirrus som är 26 fot lång, gånger 13 kronor per fot.
Den dyraste hamnavgiften jag någonsin betalat. Avgiften skulle betalas via en app till GOMARINA.
Sommarjobbaren i hamnen sa att det var ett privatbolag som tagit över gästhamnsdriften.
Jag tycker mig kunna se en del likheter med vad som är beskrivit tidigare i tråden.
Frihavneförordningen är ett intressant samarbete som vi ska skriva mer om i framtiden. Tack för tipset Kaj! /Johan Boström, redaktionen
Skulle FRIHAMNSORDNINGEN vara ett alternativ att pressa priserna.
https://www.frihavne.com/?page_id=38
Fler hamnar borde gå med i Frihamnsordningen så vi kan byta platser gratis med varandra när vi är ute på tur.
Vilken påverkan på båtturismens utveckling har egentligen avgifter och service i hamnarna? Båtturister är säkert beredda att betala en skälig avgift för ”basservice” i hamnarna, och sedan ha möjlighet att vid behov mot en tilläggsavgift välja till ”tilläggsservice” av olika slag. Men nu är vi många som är bekymrade över tendensen att allt fler svenska hamnar höjer hamnavgifterna till en nivå som inte är i balans med den faktiska servicen eller den service som efterfrågas. För visst försämrar orimliga hamnavgifter förutsättningarna för båtturism i Sverige. Är det dags för SXK att mer aktivt och opinionsbildande engagera sig i frågor som rör utvecklingen av avgifter och service i svenska hamnar?
Kære På Kryss
Vi har mange dejlige oplevelser fra Bohus län og Sveriges østkyst frem til Åland. Men vi kommer der måske aldrig mere. Det er ganske enkelt for dyrt. Service i havnene er i store træk den samme som for 20 år siden. Toiletter og badefaciliteter bærer præg af at være fra det forrige århundrede. Kun prisen er kraftigt forhøjet.
Den nye trend med at tage afgift for daganløb i forbindelse med indkøb er helt horribel. Afgiften for el er i al sin enkelhed at betragte som tyveri: 50:-SEK for mindre end 1kW til at lade batterierne er en avance på flere tusinde procent.
OG affald kan man ikke komme af med i havnene, så det finder vi smidt rundt omkring i skærene.
Ikke så underligt, at vi møder flere og flere svenske sejlere i Danmark.
Det er blevet for besværligt og for dyrt at holde sejlerferie i skærgården.
Med sejlerhilsen fra s/y exet/Norsminde
Birgit og Sven E. Bruun
I år valde ungdomsreportrarna att besöka Snedskär när de var i Arkösundsområdet och ett reportage därifrån kommer i vinter.
/Micke, red
Ytterligare ½ Distans bort ligger Snedskär med lugn, bra bastu och billigare. Enda nackdelen är att det inte finns färskvatten.
Välj en ”grön” plats.
Ledsamt läser jag alla negativa kommentarer om Arkösund som en helhet. denna härliga by med massor av service för båtfolk. Alternativ till Promarina finns ett 50-tal meter från deras anläggning. Norrköpings Segelsällskap erbjuder fina bryggor med alternativ bommar eller bojar för båtar upp till femtio fot. Gott djup, bastu, varmdusch, el och vatten inklusive och ett härligt klubbhus att besöka, byta böcker i eller bara umgås. Boka gärna plats i högsäsong på 0125-20555.
Skriver klubbmedlemmen Mikkel
Det går inte så bra för Promarina…
https://www.allabolag.se/5567081772/Viamare_Promarina_Management_AB
Se till att bojkotta Promarina precis som Annalena skriver! Vi konsumenter har stor makt om vi samarbetar. Nu kör vi!
Hej
I debatten kan man ju lägga till nästan varje gästhamn i norra Bohuslän som har blivit hutlöst dyra.
Ingen skillnad i service om man kommer med bil eller om man kommer med båt, jo just det jag betalar 300 pix för båten.
Det nya är ju angöringsavgift på 60 kr i Grebbestad. Dra åt pepparn.
Kollar man hur mycket det har ökat i pris och hur servicen stått still så är det skrämmande hur dyrt det har blivit.
Inte en enda kompetent person någonstans som har hand om det hela. Marstrand har en maskin som hamnkapten….
Grattis till den!
Segla väl i sommar eller om ni kör motorbåt, ha det gott.
:)
Det gäller alltså att undvika dessa hamnar – Lite bojkott helt enkelt:)
Norrtäljes gästhamn
Furusunds gästhamn
Strängnäs gästhamn
Mariefreds gästhamn
Oxelösunds gästhamn
Arkösunds gästhamn
Västerviks gästhamn
Oskarshamns gästhamn
Uddevallas gästhamn
Sopot marina, Polen.
Den svenska båtindustrin -och turismen går på sparlåga i områden som i många fall skall klassificeras som glesbyggd. Om man sedan från politiskt håll tycker att det är ok att de sommarnäringar som håller kustbefolkningen flytande skall försvinna, så må det vara deras sak.
Båtägarna kommer att anpassa sig, men frågan blir om kustkommunerna kommer att kunna hosta upp 15 000 jobbtillfällen. Detta är i högsta grad en arbetsmarknadspolitisk fråga för regeringen.
Vad har hänt i den här frågan om svindyra hamnavgifter sedan det första inlägget gjordes sommaren 2011? Kommer alla tips och förslag i inlägg som gjorts sedan 2011 att sammanställas och tas om hand av SXK? Eller kommer SXK att ta några nya initiativ för att föra båtturisternas talan och motverka svindyra hamnavgifter?
Behöver minsann inte vara driven för av Promarina för att ta höga priser. T.ex. Åhus är sanslöst dyrt för att mestadels få ligga längs kaj i en gammal industrihamn, låg nedan för ”Spritan” och inte ens en lite droppe bjöd dom på.
Det är trist att det traditionella svenska sättet att segla verkar vara på utdöende. Marinor och gästhamnar, vem behöver dem? I den delen av svenska kusten som har blivit välsignad med skärgård (även den del som har störst andel av båtbesåndet) finns ju tusentals fina skyddade flader att ankra i. Sen tar man jollen i land.
Ingenting hindrar ju att man ankrar utanför en gåsthamn heller -weather permitting – och sen tar jollen i för att handla, hämta vatten etc. När fler börjar göra detta kommer gästhamnarna naturligtvis att börja ta ut en mindre avgit för detta men det är väl helt OK?
God Jul alla SXK-are!
Ulf skrev 27/6-12
”Varför tar man betalt för längden och inte på bredden”
Jag skrev en insändare här på Kryss 13 mars ” Hamnavgift enligt bredd”
Där beskriver jag varför jag gjort en utredning som innehåller 1216 båttyper varav 585 motorbåtar och varför man borde ta betalt enligt bredden istället för längden. Det är bredden som minskar antalet båtar i hamnen oavsett längden.
Helt fel är det i alla fall att bestraffa segelbåtar längre än 10 meter men som är smalare än 3 meter.
Jag tar dessutom upp Promarina problemet och andra hamnar som också tar betalt på längden och även nya fenomen, smyghöjning av avgifterna ex.
inkluderar el som ibland kostat 40-80 kronor extra. Parkeringsavgift dagtid.
Nils Åkerblom
Har i sommar seglat från Norrtälje, Göta kanal, Hallandskusten och Ostkusten hem till Norrtälje. Hela resan tog två månader. Kan bara konstatera att Ostkusten har de högsta gästhamnspriserna. Låg inblåst i Falkenberg där kostade det 150kr/dygn om man bodde i båten annars 75kr/dygn. Var också inblåst i Råå hamn där var avgiften 150kr/dygn och då fanns allt man kan begära. I ovanstående ingick också el. När jag kom till Ostkusten, närmare bestämt Skåre hamn var avgiften 165kr/dygn utan möjlighet till el och vatten på den plats jag hittade.Inte heller kunde ett kvitto lämnas då pengarna skulle läggas i ett kuvert och stoppas in i en box springa. Svarta pengar?? Ystad 170kr/dygn, Simrishamn 225kr/dygn, Hanö 180kr/dygn, Kristianopel 200kr/dygn, Sandvik på Öland 190kr/dygn, Nynäshamn 210kr/dygn samtliga inkl el.
Curt Magnusson
Mener selv at prisene på gjestehavner er dyre. Sluttet å seile på norske Sørlandet pga havneavgiftene. Dette etter at jeg oppdaget at de krevde timeavgift. Ankret da opp utenfor Arendal og tok jolla inn. Nå er dette noen år siden. Men, i andre deler av verden er det vanlig å prute. Hvis man begynte prute på avgiften, at man mener man ikke får nok igjen for det som forlanges, at man tilbyr en lavere sum og argumenterer hvorfor? Da må muligens havnekapteinen argumentere for sine produkter. Om en nærliggende havn har en lavere pris, er dette et godt argument. Dette er markedsøkonomi i praksis, og handler om tilbud og etterspørsel. Har en venn som ofte pruter på helt vanlige varer i butikken. Ofte får han prisavslag.
Promarinas gästhamn i Oxelösund har enligt hamnkaptenen tappat massor med besökare jämfört med föregående år. Det går att påverka!!! Tillsammans är vi en stark kraft!!! Nu fortsätter vi!
Ljuva 80-tal: när Borgholm ståtade med värsta avgiften på ostkusten.På den vägen är det.Har i många år varit min klubbs klubbtidningsredaktör och skrivit om detta emellanåt.Även om hur man har det i t ex England och kostnader för att överhuvudtaget hålla båt,där finns inga klubbhamnar utan bara kommersiella marinor.Priserna är därefter -det bara virvlar till i plånboken…Gästavgifter likaså.Härigenom har jag haft kontakt med brittiska seglare: en berättade via mail då han seglade i grekiska övärlden.Snofsiga marinor med dito priser.Själv hade han massor av kätting,ett överstort ankare -och en bra jolle -enda sättet att lära marinorna en läxa,som han uttryckte saken…Knske något att tillämpa härhemma här o var också ?
Har nu mailet till Norrköpings Kommun och försöker få det feta arsle som bestämt detta med Promarina att göra något men det kanske inte är så lätt för jag tror att han/hon får provis från dom.
Är själv boende i Arkösund och tycker att detta är för jävligt.
Över 18 kronor litern på bensin å svindyra platser för er vårt leverbröd på sommaren, kan bara beklaga!
Till och med vi som bor här varken tankar eller nyttjar denna ocker.
Vi tankar i stan på dunk eller åker till Björnö där du kan tanka för samma pris som i stan.
Hamnavgifter
En stilla undran i allmänhet!
Varför tar man betalt för längden och inte för bredden?
Ha en go sommar
Ulf
Några saker som borde göras.
1. Tryck alla dessa kommentarer i bokform, som delas ut till kommungubbar i Sverige.
2. Ta fram en hemsida för gästhamnar där vi visar de billigaste, och vad de erbjuder. Gärna så att båtägare kan få lämna egna kommentarer och egna erfarenheter. Denna kommer att bli en bibel för oss båtturister. Gästhamnsguiden utan Promarinas hamnar
3. Ta fram en liten självhäftande ”komma-ihåg-klistermärke” så vi inte kör fel av ren glömska.
4. Borde väl redan finnas en Facebook-grupp för oss som undviker Promarinas hamnar.
5. Bojkotta alla deras hamnar och sprid detta till era båtgrannar.
Jag har besökt flera av deras värdelösa hamnar. Eftersom intjäningstiden är väldigt kort kommer även denna Mellströmska båtinvestering gå åt helvete. Personligen ser jag fram mot det då jag tidigare besökte alla deras hamnar både på ostkusten och västkusten och gärna skulle vilja göra det igen.
Dessa städer undviker vi med våra båtar:
Norrtälje
Furusund
Strängnäs
Mariefred
Arkösund
Oxelösund
Västervik
Norrköping
Wallhamn
Uddevalla
Sopot Marina, Polen
Jag förstår inte vad som är uppsida på affären från kommunernas sida.
Svikna löften är visserligen vardagsmat i dessa sammanhang, men den eventuella vinst som skulle kunna räknas hem hos kommunen förlorar de flera gånger om i uteblivna in täkter från oss båtturister.
Jocke har kanske inte insett skillnaden mellan sjötrafik och landtrafik? Med båt är man mycket mer beroende av de fåtal hamnar där det finns matbutiker, drivmedel, sjukvård, reservdelar m m. ”Fåtal” i jämförelse med bilcamparens möjligheter att få tag i motsvarande förnödenheter längs vägarna.
Båten och dess besättning behöver dessutom bra skydd vid hårt väder på ett helt annat sätt än de som färdas med bil. Det är ibland inte möjligt att lägga till vid den där kobben.
Att, i mitt tycke blåögda, kommuner då låter privata, vinstdrivande företag ta ut orimligt höga avgifter i just den sortens hamnar båten då och då måste besöka, finner jag stötande. I synnerhet om dessa höga avgifter tycks innebära mindre kunnig personal och bristfällig hamnservice. Vissa kommuner och deras gästhamnar får kanske finna sig i ett mindre trevligt rykte.
Kryssarklubben borde definitivt finna ett sätt att agera mot den här beklagliga utvecklingen.
Förstår inte protesterna om detta… En campingplats kostar runt 200-400 :- natten..
Om det inte passar med 250 :- ligg i en naturhamn eller vid n kobbe nånstans… Med tanke på
Hur mkt båtlivet kostar så fattar inte ag att de här få kronorna ger sånt liv… Om man ligger i hamn
I 3 veckor så bli det Max 5-6 tusen… Å vem ligger så länge i n gästhamn?
Citat från Viamares hemsida:
”Viamare Sea Club är en medlemsklubb för motorbåtsägare. För att bli medlem krävs att du har en motorbåt från 30 fot och uppåt eller en båt ur Viamaregruppens sortiment. Vi samarbetar med gästhamnar runt Sveriges kust där du som är medlem får möjlighet att boka plats samt få en rad olika förmåner i och runt hamnen.”
Härav kanske man kan dra slutsatser om Promarinas målgrupp?
Vi andra är kanske inte ens välkomna?
Enligt en artikel i dagens Barometern (Oskarshamns tidning) så ska kommunen och Promarina skriva en avsiktsförklaring så att Promarina kan ta öve Oskarshamns gästhamn nästa år. Ytterligare en hamn som har haft bra pris och service som ”försvinner”. Varför gör inte Kryssarklubben något? Vi ska ju främja båtlivet! Som utvecklingen är nu så stängs ju många ute på gund av skenande priser (oskäliga).
Enligt en mängd insändare förstör PROMARINA en del av båtlivet med en kombination av höga hamnavgifter och usel service. Utöver PROMARINAS avgifter drabbas vi sjöfarare av tramsiga påbud avseende alkohol och toatömning, stölder som polisen nonchalerar samt skyhöga skatter på dieselolja.
Man kan gå i land för gott eller försöka hitta något sätt att ge igen. För egen del har jag noterat att PROMARINA ingår i en grupp av företag, som finns presenterade på http://www.viamare.se. Jag tror inte att jag kommer att anlita något av dessa företag i fortsättningen.
Vet inte i vilket Medelhav Jan Kullenberg seglat i men efter 3 år här hittar jag fina kostnadsfria vikar varje natt om jag vill. Priserna i marinorna ligger för min 36-fotare på emellan 5,6 Euro och 30 Euro. Det finns dessutom många gratismarinor utan bevakning och annan service. Marinorna i Sverige har vad jag vet ingen som helst säkerhetskontroll och stölder förekommer frekvent. Servicen är närmast obefintlig jämfört med Turkiska marinor som då ligger i det högre prisskiktet. Då ingår jolleservice och förtöjningshjälp. När händer det i Sverige? Bojkotta Promarinas anläggningar och SXK borde skicka ut en skrivelse till alla hamnkommuner som beskriver vad som händer om Promarina tar över deras hamnar. Jag vet inte vad Promarina betalar i arrende mmen det torde vara betydligt lägre än de inkomster en fullbelagd marina ger kommunen.
Hej alla båtkamrater.
Våren är här och båtsäsongen närmar sig med stormsteg (härligt!). Låt oss nu gå i hop som grupp och visa oss som en stark kraft mot Promarina i sommar. Låt oss passera deras gästhamnar och se till att deras gästplatser blir tomma. Detta är enda sättet som vi som grupp kan visa vårt missnöje med deras prissättning. Så slut upp i sommar i denna bojkott!!