Löpsedel Nyheter
Nybörjartipset: En kram, tre kyssar!
”One hug, three kisses” brukar vara engelsmännens råd till en nybörjare hur hen bör lägga förtöjningslinan på en knap.
”Hug” är kanske lätt att förstå medan ”kisses” kommer från de kryss engelska flickor brukar skriva under sitt namn i ett brev och som ska betyda antalet kyssar de skickar med – tre kryss lär betyda ”jag älskar dig”. Så när du använder knapen är bästa sättet alltså att först låta linan gå ett helt varv runt knapens bas som avlastning, sedan tre kryss med linan i åttor på själva knapen.
Behöver linan låsas, gör ytterligare en ”hug” och drag/ryck fast tampen som snällt brukar glida in under de andra varven och ligga fast. Undvik att låsa linan under sig själv – ju grövre lina desto större chans att den blir mycket svår att få upp.
Och nej, linan behöver inte kringlas upp – det finns till och med de som påstår att det inte är sjömansmässigt ;-)
Fyra kommentarer:
1. Jag skulle hellre leda tampen först till den vänstra delen av knapen (se bilden) för att lägga den medurs på första varvet. Varför då? Jo, för att gör man som på bilden, så händer det lättare att tampen låser fast sig själv, vilket man oftast inte vill.
2. Att lägga en eller två ”hugs” är bra för att få ner belastningen till basen och skruvarna. Ju högre upp draget kommer, desto mer bänder det på knapen/pollaren och dess infästning. Jag har sett alltför många knapar monterade med endast två skruvar som vickats lösa av sidobelastning. Ergo: försök lägga lasten längs med knapen.
3. Jag skulle nog göra ett halvslag eller två för att låsa fast tampen. Att kila fast tampen utan halvslag kan gå bra ibland, men det kan lätt hända att någon råkar sparka loss låsningen då. Så vill du sova gott: lägg ett par halvslag. Moderna linor är sällan svåra att lösa upp. De krymper inte som gammal hampa och liknande. Många sjömansmässiga tips har ärvts från äldre tider utan relevans idag. Det är bra att ifrågasätta allt. Först då får man en egen förståelse.
4. Kringla upp, tja, det ser ju snyggt ut och kan dessutom fungera som ”dörrmatta” för smutsiga skor (bättre än att smutsa ner däcket, men bäst är att ha rena skor redan då man kliver ombord. Att man inte skulle ”kringla” berodde nog mest på att gammal naturfiberbaserad tamp inte torkade och därmed höll kvar på fukt och smuts. Därmed möglade de lätt. Lukta i en gammal skuta, om de har hampa/manilla/sisal kvar, det luktar inte gott (fast en del förknippar detta med just ”skuta”, vilket ger trevliga associationer, medan ”skutlukt” annars är något negativt). Av mögel mår man inte så bra, många blir allergiska. Men moderna tampar möglar sällan på det viset, även om ditt moderna tampförråd också kan lukta lite illa. Vem får inte mögelprickar i fuktiga stuvutrymmen, någon?
Alltså: rulla en kringla på din moderna tamp, om du vill. Luften kommer normalt åt att torka tillräckligt ändå.