Nyheter
Stötta Sjöräddningen – ät sill!
Från och med i dag, den 6 juni, kan ni köpa årets sill, som i år har smaken ”Bacon och pepparrot”. En krona per såld burk går till Sjöräddningssällskapet, som förra året fick 75 500 kronor från försäljningen. Totalt har Sjöräddningssällskapet fått 225 500 kronor från försäljningen av Årets sill, som instiftades år 2009.
Enligt juryn är årets vinnare ”en välbalanserad, elegant och utomordentligt god sill där man njuter av eftersmaken.” Säljstarten firas bland annat under Sillens dag på Klädesholmen och delar av försäljningen under Sillens dag går också till Sjöräddningen.
Syftet med Årets Sill är att bevara och samtidigt utveckla svenska silltraditioner. I den namnkunniga Årets Sill-juryn, som samlades på Klädesholmen den 12 mars, ingick förutom ständige ordföranden Peter Harryson, musikern och sångaren Timo Räisänen, kockarna Paul Svensson och Malin Söderström, matbloggaren Annika Ingemarsson och som alltid Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.
– Det är viktigt att manifestera svensk matkultur och något av det allra svenskaste som finns är ju inlagd sill. Jag är stolt över att få vara med och kunna slå ett slag för sillen, säger Peter Harryson, som är på plats under Sillens dag på Klädesholmen den 6 juni för att ”inviga” säljstarten och lämna över den symboliska checken till Sjöräddningssällskapet.
Vinnare av Årets sill:
2009 Fänkålsdill och aqvavit
2010 Senap och maltwhiskey
2011 Purjolök och svartpeppar
2012 Tranbär och citrontimjan
2013 Bacon och pepparrot