Hem » Nyheter

Nyheter

Stötta Sjöräddningen – ät sill!

6 juni 2013 – 11:35 Kommentarer inaktiverade för Stötta Sjöräddningen – ät sill!

arets-sill-2013Från och med i dag, den 6 juni, kan ni köpa årets sill, som i år har smaken ”Bacon och pepparrot”. En krona per såld burk går till Sjöräddningssällskapet, som förra året fick 75 500 kronor från försäljningen. Totalt har Sjöräddningssällskapet fått 225 500 kronor från försäljningen av Årets sill, som instiftades år 2009.

Enligt juryn är årets vinnare ”en välbalanserad, elegant och utomordentligt god sill där man njuter av eftersmaken.” Säljstarten firas bland annat under Sillens dag på Klädesholmen och delar av försäljningen under Sillens dag går också till Sjöräddningen.

Syftet med Årets Sill är att bevara och samtidigt utveckla svenska silltraditioner. I den namnkunniga Årets Sill-juryn, som samlades på Klädesholmen den 12 mars, ingick förutom ständige ordföranden Peter Harryson, musikern och sångaren Timo Räisänen, kockarna Paul Svensson och Malin Söderström, matbloggaren Annika Ingemarsson och som alltid Rolf Westerström, vd för Sjöräddningssällskapet.

– Det är viktigt att manifestera svensk matkultur och något av det allra svenskaste som finns är ju inlagd sill. Jag är stolt över att få vara med och kunna slå ett slag för sillen, säger Peter Harryson, som är på plats under Sillens dag på Klädesholmen den 6 juni för att ”inviga” säljstarten och lämna över den symboliska checken till Sjöräddningssällskapet.

 

Vinnare av Årets sill:

2009    Fänkålsdill och aqvavit

2010    Senap och maltwhiskey

2011    Purjolök och svartpeppar

2012    Tranbär och citrontimjan

2013    Bacon och pepparrot

 

,