Löpsedel Ombord
Tekniska nämnden: Bensinproblem i utombordare
Kryssarklubbsmedlemmen Gunnar Lindberg i Gävle har en Yamaha 20 hk utombordare från 2007. Han har haft problem med att motorn går ojämnt.
Han har fått hjälp av en motorfirma som undersökt motorn och de tror att det beror på bensinen. Firman skulle också ha åtta andra utombordare hos sig med samma problem. Tydligen var de förgasarna som behövde rengöras. Att tanka 98 oktan (snarare än 95) skulle lösa det problemet.
Gunnar säger sig också ha hört att Yamaha i Japan skulle ha låtit transportera 3 kubik med svensk bensin till Japan för analys.
Vad kan vara den bakomliggande orsaken? Dålig bensin?
Svar från Magnus Sterky, Kryssarklubbens Tekniska nämnd
Visserligen har jag väldigt lite personlig erfarenhet av utombordare av senare årsmodeller.
Jag har emellertid en Honda 2hk med förgasare. Samt att jag hade nyligen en Honda BF30 från 2002 med trippelförgasare. Båda med utsläppskrav EPA2006 uppfyllda, och båda är fyrtaktare.
I samband med dessa utsläppskrav tycks Honda ha skapat oerhört klena tomgångskanaler i förgasarna för bensinen. De verkar kunna sättas igen av de rester av bensin som kan bli kvar då bensinen avdunstar. På BF30 finns speciella tömningsskruvar och tömningsslangar för att underlätta att tömma förgasarna då man t.ex. vinterförvarar motorn.
2hk-motorn har jag fått rensa dessa kanaler på för att den skall gå bra. BF30:an vägrade gå på alla cylindrar på tomgång och lågfart, men var lättstartad och gick helt OK från halvgas till fullgas.
En firma som skulle fixa detta sade (Rond1) efter ultraljudstvätt och byte till ny bensin att det kunde vara bensinen som var för gammal. När ja gsen provkörde motorn gick den lika visset som innan. Bensinen gjorde ingen skillnad. Efter ytterligare två reklamationer då firman slutligen demonterade förgasarna ordentligt och manuellt rensade de nästan hårfina kanalerna blev det hela OK.
Jag kan tänka mig att en ökad inblandning av biosubstanser i bensinen kan orsaka kraftigare polymerisation då den avdunstar, och att detta i kombination med invecklade och känsliga små förgasar- eller insputningskanaler som de skärpta utsläppsreglerna medför, kan göra det hela mycket känsligare än tidigare, (då det var vanligare med nålventilskruvar för mängdinställnng, och som man kunde skruva in/ut för att rensa från igensättningar).
Med vänlig hälsning
Magnus Sterky
Svar från Stefan Kindeborg, Kryssarklubbens Tekniska nämnd
Det här är ett problem som inte blivit bättre av att moderna 4-taktsmotorer är effektivare vilket också innebär att dom drar mindre bränsle=finare kanaler i framförallt lågfartsmunstyckena.