Kryssarklubben lottade ut motorseglaren Sabina 1937 och än i dag seglar hon i Stockholms skärgård. Ägaren Einar Hallberg får ofta höra ”Snygg båt!” när han är ute på en tur. Lotterna kostade två kronor styck och ..." /> Än seglar Sabina | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Än seglar Sabina | På Kryss
Hem » Läsvärt

Läsvärt

Än seglar Sabina

8 december 2020 – 12:50 Kommentarer inaktiverade för Än seglar Sabina
Än seglar Sabina

Kryssarklubben lottade ut motorseglaren Sabina 1937 och än i dag seglar hon i Stockholms skärgård. Ägaren Einar Hallberg får ofta höra ”Snygg båt!” när han är ute på en tur.

Lotterna kostade två kronor styck och i På Kryss 1937 beskrivs båten, som då hette Lotten Lindblom, som ”en mycket god seglare även i rätt svaga vindar”. Lycklig vinnare blev medlemmen Tore Ström i Oxelösund.

Sedan dess har hon bytt namn till Sabina, fått tyngre köl, riggats om och utrustats med nya segel. Men doften av fernissa och blänket på trädäcket är detsamma. Sommaren 1998 köpte Einar Hallberg båten efter att först ha fått genomgå ett ”förhör” hos Sabinas dåvarande ägare.

– Han ville veta om vi kunde hantera en träbåt och om vi hade motivation för att sköta den. Vi var lite oförberedda, men vi klarade testet! säger Einar och skrattar åt minnet.

Premiärturen gick till Lovön där Einars pappa och samböomönstrade på inför slussningen ut till Saltsjön. År 2012 fick Sabina status som kulturmärkt fritidsbåt av Sjöhistoriska riksmuseet. Under åren har det blivit en hel del turer med henne till bland annat Åland och Finland. Under en segling till Åbo fick de också chansen att gå ombord på Sabinas systerbåt Daphne som tillhört den kände finlandssvenska författaren och seglaren Göran Schildt och Einar kunde se klara likheter mellan ”systrarna”.

Den dagen det är dags att sälja Sabina väntar både ”annons och förhör” skojar Einar.

– Man lägger ju ner så mycket tid och vård på båten, lagar skador och förbättrar. Om inte Sabina får segla vidare efter mig är det ju förgäves. Och det finns inget som säger att hon inte skulle kunna segla i minst 50 år till.

Läs hela artikeln i På Kryss nr 8.