Mitt På Kryss
Att ta hand om en skrotfärdig båt
Förr brukade det vara gamla träbåtar som stod längst bak på båtklubbens plan under namnet ”ruttna raden”. De flesta av dessa har nu sågats sönder eller ingått i första maj-elden. Nu börjar man hitta kända plastbåtar här i stället. Och plast ruttnar inte …
Tusentals Vegor, Maxi 77:or och IF:ar står på båtklubbar runt om i Sverige och förfaller. Kanske har ägaren tröttnat eller är för gammal för att genomföra den upprustning som behövs. För det är en fråga om tusentals kronor eller skicka den till båtskroten.
En idé är att omgående skänka båtarna för en symbolisk summa (kanske 5000 kronor) till ungdomar som vill komma ut på sjön. Alla båtar är olika, men om man sammanfattar vad som behövs göra för att fräscha upp en båt kommer här en lista.
Att göra
Matt skrov; kan räcka att använda 4000/2000 våtslip-papper och rubbing för att polera upp en acceptabel glans. 500 kronor och 15 timmars hårt jobb. En långsamroterande polermaskin kan hyras över en helg.
Om man tycker att skrovet behöver målas om, ska det först grovslipas, sedan spacklas, slipas igen, spacklas, grundmålas, finslipas och slutmålas. Det blir lätt 200 timmar och 5-6000 kronor för material. Välj polering i första hand, för ommålning är ett stort jobb som i så fall bör påbörjas redan vid båtupptagningen (om man inte står inomhus i uppvärmd lokal).
Undervattenskroppen kan ha väldigt många lager grundfärg som eventuellt kan behöva tas bort, men detta är inget prioriterat område. Det samma gäller eventuell plastpest (osmosis) som i alla ättare fall inte behöver åtgärdas med en gång.
Vega har enkellaminat rakt genom, det gör att man slipper knasterdäck eller att distansmaterialet har släppt från ytter- och/eller innerlaminat. Dyrt och krångligt att åtgärda på modernare båtar.
Däremot kan rufftaket bågna av mastens tyngd/åtspänningen av vant och stag. Bågnar det mycket bör en förstärkning av huvudskottet prioriteras. 20 timmar och 200-2 000 kronor i material. Finns en färdig sats med en aluminiumförstärkning som skruvas fast 1600 kr inklusive allt.
Själva masten brukar sällan vara ett problem. Även gamla glasfibermaster brukar fungera för sitt syfte. Kolla all vajer om den är rostig eller kardeler har gått av. Om du hittar ett problem, byt allt. Runt fyra timmar, £ 475 + frakt (engelska Vegaklubben), runt 7 000 kronor i Sverige. En komplett ny mast kostar minst 50 000 kronor.
Segel är trevligt om de är fräscha och inte alltför bukiga, men är knappast någon prioritet första året. När du behöver byta, så räkna med 20-25 000 kr, eller kanske hitta bättre begagnade.
Roderkonstruktionen på Vega brukar ofta få kritik, men för normal kustsegling så spelar det nog mindre roll. Det finns skisser på bättre roder som kan självbyggas, tex Sven Yrvinds för Maja.
Inombordsmotorn är förmodligen slut, eller bra nära slutet. Bäst ekonomi är det att vänta med motorbyte tills gamla motorn är helt slut, men det är (möjligen flera) år då man kanske inte kan lita på den till 100 procent. Bästa rådet är att skaffa sig kunskaper hur man tar hand om sin motor, så man klarar de flesta kriserna. Att köpa ny inombordsmotor och få en firma att installera den kostar runt 100 000 kronor vilket man aldrig får igen vid en försäljning (Läs boken ”Byt motor i båten” för tips hur du gör det sjölv). En utombordare på akterspegeln; en ny kinesisk fyrtaktsmotor på 5 hk kostar runt 9 000 kronor, en japansk på 10 hk kostar runt 26 000 kronor + fäste cirka 2 000 kronor.
Dynorna i kojerna brukar lukta, speciellt om det är originaldynorna fortfarande. Släng allt, att behålla gammal skumplast och bara sätta på nya överdrag är inte smart. Det går att göra dynor själv, det är inte svårt men tar 3-6 timmar per dyna de första gångerna. Komplett sats dynor till en Vega brukar kosta 15-20 000 kronor.
Fönstren på Vega är ett känt svagt område. Finns att köpa med riktigt glas och rostfria ramar i ett kit från engelska Vegaklubben för runt £ 545 + frakt. Att köpa polykarbonat och skruva fast med maskinskruv och gott om tätning (Sikaflex eller Butyltejp) är billigare, men blir kanske inte lika snyggt. Cirka 15 timmar och 3 000 kronor.
Fuktskadad mahogny i inredningen är främst en utseendefråga – så länge inte plywooden har ruttnat eller börjat dela på sig (då den bör bytas). Det går att bleka och färga in så skadorna syns mindre, men varför inte slipa ner lacken och måla allt i någon ljus alkydfärg? Kostnad från några hundralappar.
Pentryt är trevligt om det fungerar. Ny rostfri diskho 1 500 kronor, ny spis 1 500 kronor. Bänkskivorna får ofta se en hel del vatten och är förmodligen fuktskadad efter 20-30 år. Byta skiva; runt 1000 kronor för en skiva plywood med laminat.
Mycket för trevnaden i en båt har att göra med att den inte luktar illa (”skutlukt” är en blandning av mögel, smuts och fukt). Mitt bästa råd är att hyra en ångtvätt med professionell kapacitet (de från TV-shop duger inte). Rengör allt! Använd gärna något rengöringsmedel som luktar gott.
Behandla alla svartmögel områden genom att pensla på Boracol (ett växtgift som dödar mögel, men det tar inte bort fläckarna). Att hyra ångtvätt för en helg kostar bara ett par hundralappar. Att köpa en bra ångtvätt kostar runt 10 000 kronor. Arbetstiden beror på hur noggrann du är men bör även för en fräsch båt vara minst en helg av hårt och fuktigt arbete.
Det finns naturligtvis mycket mer man kan lägga pengar på; säkerhet, navigationsutrustning och en bra ankarlina till exempel. Men här beror det på vad som finns innan och vilka egna krav man har.
Summering; om man lägger ihop det viktigaste ovan, så hamnar man på runt 30 000 kronor. Ska man ha nya dynor och inombordsmotor så landar man där få ungdomar har råd med en upprustning och frågan är då om båten hade varit rätt att rädda från början …
Sammanställning Vega
- Polering av skrov; från 500 kr
- Ny maststötta/förstärkt huvudskott; 2 000 kronor
- Nya vant/stag; 5 000 kronor
- Målarfärg till inredningen; 500 kronor
- Egna tillverkade dynor; 4 000 kronor
- Förstärkning till mastskottet: 1 600 kronor
- Hyra ångtvätt; 300 kronor
- Totalt: runt 14 000 kronor, men det kan vara mindre men också betydligt mycket mer (se ovan).
PS Som nämndes i inledningen är det inte bara Vega som ruttnar bort på våra båtklubbar. De flesta mindre fritidsbåtar från 1960 och -70-talen som då var familjebåtar numera knappt ens får ungdomar att investera i. Många är Vega, men också IF, Maxi 77 och så vidare …