Hem » Läsvärt, Nya prylar/båtar, Nyheter

Läsvärt   Nya prylar/båtar   Nyheter

Axel flög med Chalmers optimist: Rätt galet!

5 april 2017 – 14:08 En kommentar

På tisdagen testseglade Chalmers en optimistjolle med bärplan utanför Långedrag. Projektet började som ett test av materialen grafen och kolfiber i skrovet, och på tisdagen var det premiär för bärplan och rigg i vindar som räckte för att lyfta jollen. 18-årige Axel Rahm höll i rodret!
[ VIDEO FRÅN PREMIÄRTUREN NEDANFÖR TEXTEN ]

Hej Axel! Hur var det att lyfta med en optimist?
– Det var rätt galet! Ärligt talat hade jag inte så stora förhoppningar att det skulle funka. Men så kom vi ut ur hamninloppet i Långedrag och det blåste bra. Jag kände direkt att den ville lyfta. Jag skotade hem och den flög direkt. Det var mäktigt! Första lyftet var väl en femtio meter, men vi höll på i ett par timmar och ju mer jag lärde känna båten, ju längre sträckor flög jag. Det blåste nog 7-8 meter per sekund och med en vanlig optimist skulle jag maxa 6-7 knop. Nu loggade följebåten 14! Häftigt! De i följebåtarna som ligger bakom projektet var rätt glada såg jag. De high-fivade och så där. Men jag var väl gladast av alla som fick segla!

Hur gick det här till? Att just du premiärseglade?
– Det började för två år sen när de hade en föreläsning. Lasse Larsson, professorn, och Christian Finnsgård var inblandade då men de är många som jobbat med detta på Chalmers. De presenterade sin idé om att bygga båten och jag pratade med dem och hintade om att om de ville ha en lätt person som kunde optimist så kunde de kontakta mig! Och så gjorde de det i höstas. Det är jag och Hanna Klinga som är testseglare. Seglingen igår var inte jungfruturen för båten, den gjorde Hanna tidigare, men då blåste det för lite och de var tvungna att göra en del justeringar. Så nu blev det min tur i går och då funkade allt!

Axel Rahm går på Lerums seglingsgymnasium och seglar vanligtvis Laser Radial efter många år med optimistjolle. BILD: Daniel Stenholm / SSF

Axel Rahm går på Lerums seglingsgymnasium och seglar vanligtvis Laser Radial efter många år med optimistjolle. BILD: Daniel Stenholm / SSF

Vad gör du i vanliga fall?
– Jag går tredje året på Lerums seglargymnasium och seglar Laser Radial. Jag och pappa (Thomas Rahm, GKSS klubbdirektör; reds anm) har en Wasp, en entyps-Moth som vi har seglat sen i somras. Inte enormt mycket, men det är skoj. Waspen seglar jag i träningssyfte eftersom det blir allt mer av foiling i segling. Det är en viss teknik i hur man hanterar båten och kommer upp ur vattnet. Att jag foilat blev en bonus igår plus min erfarenhet av optimist.

Hur känns det att komma tillbaka till Lasern nu?
­– Det är träning i eftermiddag så vi får se, ha ha! Det är alltid en fördel att kunna olika båtar. Till lasern tar jag med mig balansträningen från foilseglingen.

Vill du segla mer med bärplan?
– Javisst, se på America’s Cup. Att segla där är en av drömmarna i framtiden. Jag vill definitivt lära mig segla fler båtar med bärplan. Men nu är det Laser som gäller, och det ena behöver inte utesluta det andra.

Projektet med optimisten har pågått i flera år och är från början tre olika studentprojekt på Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
– Först var det ett studentprojekt som handlade om skrovet i grafen och kolfiber, säger Lars Larsson, professor vid Sjöfart och marin teknik på Chalmers.
– Sen hade vi ett projekt om konstruktionen av bärplanen. Och sedan ett kandidatarbete där jag själv var handledare: om utformningen av vingarna – att det går att flyga. Men det här lever vidare på ett fantastiskt sätt. De studenter som började med det och egentligen har slutat fortsätter att vara engagerade och hjälpa till. Dessutom arbetar Adam Persson med ett vetenskapligt paper om detta nu.
Har du varit med om ett motsvarande genomslag hos allmänheten med ett projekt på den här nivån?
– Nej, det är helt otroligt detta. Över en miljon visningar av klippet som kom ut igår! Det är bra och roligt att vi kan nå ut på det här sättet.

Sannolikt är Chalmers optimist det första lyckade försöket med bärplan och rigg. Det finns däremot bilder och videos på nätet med lyckade försök utan rigg och misslyckade exempel med rigg.

VIDEO:

Johan Boström
johan@pakryss.se

, , , ,

En kommentar »