Hem » Läsvärt, Nyheter

Läsvärt   Nyheter

Båtdelningstjänst med 30 motorbåtar till Stockholm

5 november 2019 – 14:04 Kommentarer inaktiverade för Båtdelningstjänst med 30 motorbåtar till Stockholm

Efter en lyckad säsong med en båtdelningstjänst i Helsingfors ökar företaget Skipperi från sina tre hamnar till tolv i Finland och tar konceptet till Sverige nästa år.
– Vi har tre hamnar klara i Stockholm, men öppnar sannolikt på flera platser, säger Roy Frijters på Skipperi.

Det finländska företaget Skipperi förmedlar sedan ett par år privata hyrbåtar och har liknat verksamheten med ett Airbnb för båtar. Förra sommaren började företaget även hyra ut egna båtar i abonnemangsform i Helsingfors. Abonnemanget, eller medlemskapet som Skipperi kallar det, innebar att medlemmarna binder upp sig för en säsong och har fri tillgång till båtarna i upp till 7,5 timmar.
– Konceptet har visat sig fungera väl. Det är en hållbar affär och tjänsten uppskattas väldigt mycket av kunderna, säger Roy Frijters som är ansvarig för Skipperis svenska verksamhet.
– Vi skalar nu upp till tolv hamnar i Helsingfors och etablerar oss även i Sverige. Vi har hamnar i Slagsta marina; Mälaren; i Fisksätra och på Gåshaga marina på Lidingö och hoppas kunna etablera oss vid Riddarfjärden inne i stan.

Båtarna är Yamarins 54, 57 och 62 BR med motorer på mellan 70 och 115 hästkrafter. Beroende på om man vill ha tillgång till båtarna hela veckan eller endast på vardagar kostar abonnemanget från drygt 8000 kronor till 15000 kronor per säsong som sträcker sig från maj till oktober. Bränsle tillkommer.

Det finns redan flera företag som hyr ut båtar. Vad är nytt med ert koncept?
– Vi har så många båtar att det ska finnas en tillgänglig när andan faller på att sticka ut, på samma sätt som med en egen båt. Kunderna blir medlemmar i en båtcommunity och man ska kunna reagera på en impuls att sticka ut på en lunchtur med en kollega eller med familj eller vänner på kvällen. Enkelheten i boating on demand är avgörande, säger Roy Frijters.

Stockholm

Minst tre hamnar i Stockholm kommer att vara basen för en ny båtdelningstjänst nästa vår.

Båtarna är ganska motorstarka och ska dela vatten med många andra. Hur resonerar ni kring säkerheten?
– Vi har onlinekurser som avslutas med frågor. Dessutom får medlemmarna fylla i en förteckning om sina erfarenheter. Om vi ser att någon behöver komplettera sina kunskaper eller erfarenheter så kan vi ställa fler frågor. Motorerna är uppkopplade och vi kan i förlängningen upptäcka otillåten körning och filtrera ut de kunderna. Men vi vill inte övervaka kunderna och erfarenheterna från Helsingfors visar att vi inte behöver det. Vi erbjuder också rabatt på förarbeviskurs, men ställer inget sånt formellt krav. Inför säsongen planerar vi en kick-off där medlemmarna får lära känna båtarna tillsammans med vår personal. Vi planerar också att hyra ut roddbåtar för att göra båtlivet tillgängligt för alla. Har man ingen erfarenhet av båt tidigare ska man kanske inte åka ut med en 70-hästars, men kan börja med en roddbåt.

Har ni krav på flytväst ombord på era båtar?
­­– Ja, och vi tar ansvar för att det alltid finns flytvästar ombord och uppmanar medlemmarna att använda dem eller ta med egna flythjälpmedel. För barn kan det vara lämpligt att ta med egna exempelvis.

Vilka erfarenheter har ni av skador på båtar eller personer i Helsingfors?
– Vi har inga personskador, men mindre skador på båtarna i framförallt hemmahamnarna. Det kan vara att man kör in i en y-bom eller trasslar in sig i en tamp. Men av nära 1900 uthyrningstillfällen skadades bara cirka 25 propellrar, det är inte värre än min egen statistik hemma i Mälaren.

Vilka skillnader tror ni finns mellan Helsingfors och Stockholm?
– Medlemmarna har nog det mesta gemensamt, men Helsingfors har ett båtliv som mer liknar Göteborgs med nära till öppna vatten, medan Stockholm till stora delar har reglerad fart på mindre vatten. Samtidigt är Mälaren underskattad, tycker jag själv. Det finns massor av fina destinationer inom någon timme och mer öppna vatten än många tror. Medan Helsingforsborna har använt båtarna till att sticka iväg till en bastu och för att fiska, tror vi att Stockholmarna kommer att city-cruisa mer. Snitt-tiden för uthyrning i Helsingfors har varit 3­–4 timmar.

Skipperi har ambitionen att öppna på fler platser i Sverige och i andra länder. Det finns inga konkreta planer på eldrivna båtar, men Roy Frijters utesluter inte en sån satsning.
– I framförallt städerna tror vi att det kan bli intressant. Eftersom elbåtarna med mer kraftfulla motorer och dagsräckvidd är relativt dyra kan den här community-formen bli en möjlighet för fler att använda elbåt.

Sedan tidigare finns bland andra båtdelningstjänsten Agapi Club i Stockholm, men med färre båtar.

Johan Boström
johan@pakryss.se

, ,