Löpsedel Nyheter
Blågult på Bermuda
America’s Cups seglarfest pågår för fullt på Bermuda. Svenska Artemis racing är utslaget efter ett lika spännande som imponerande kval där nyzeeländska Emirates gick vidare som utmanare mot USA. Den svenska insatsen om pokalen är avslutad, men det finns blågula kopplingar i alla andra America’s Cup-arrangemang.
Svenska båten Artemis Racing var med i slutstriden om att bli utmanare mot amerikanska Oracle om Amerikapokalen. Efter en fantastisk vändning i torsdags, från tre förlorade matcher mot Japan av fyra, tog den svenska
båten hem alla tre matcher. Och på fredagen togs den sista avgörande poängen till att gå vidare mot Emirates.
Nyzeeländska teamet Emirates hade tidigare slagit ut brittiska Land Rover BAR-teamet och gått vidare till utmanarfinalen.
På lördagen möttes den svenska och den nyzeeländska båten i tre matchrace. Efter två race stod det 1 – 1, och i det det tredje ledde Artemis knappt på kryssen mot mål när skepparen Nathan Outteridge föll överbord i en vändning. Nathan är också rorsman och har sin plats vid ratten i aktern. När han skulle byta från styrbord till babord skrov tappade han fotfästet och föll i vattnet, men skadade sig inte.
Efter lördagen stod det 2 – 1 och efter söndagens seglingar 4 – 2 till Emirates. Men på söndagen tog Emirates hem sin femte och avgörande match och ska möta amerikanska Oracle den 17 – 27 juni i bäst av tretton matcher.
Men oavsett huvudtävlingarna i America’s Cup arrangeras flera andra regattor med blågula inslag på Bermuda under de kommande veckorna. Den 13 – 15 juni arrangeras America’s Cup Superyacht Regatta offshore med bland andra J-båten Svea som ritades av Tore Holm och Gustav Plym på 1930-talet, men som har modifierats i ritningarna för sitt aluminiumskrov och en kolfiberrigg. Svea sjösattes i januari och mer om det projektet kan man läsa i På Kryss nr 4, 2017.
Svea deltar förstås även i J-båtregattan som hålls den 16:e, 19:e och 20:e juni i Murray’s Anchorage utanför Bermudas norra kust. Sammanlagt åtta j-båtar är anmälda: JK6 Hanuman, JH1 Lionheart, J5 Ranger, JK3 Shamrock, JS1 Svea, J8 Topaz och JK7 Velsheda.
Svea är registrerad på Caymanöarna, men S:et i Sveas beteckning JS1 står för Sverige och det är den beteckning hon hade haft om den planerade America’s Cup-utmaningen verkligen hade ägt rum på 1930-talet. Sveas nordiska rötter lyfts även fram med ett fornnordiskt vägvisartecken som bland annat sitter på spinnakern och ratten.
Den 15:e och 16:e juni kvalar Artemis svenska ungdomslag i Youth America’s Cup som är en miniversion av stora A-C. Tolv team med seglare i åldrarna 18-24 seglar med de bärplansutrustade katamaranerna AC45 på samma bana som huvudtävlingen. Final är planerad den 20:e och 21:a juni.
Dessutom hålls America’s Cup Endeavour för juniorer mellan den 14:e och 24:e juni. Jollarna RS Feva, O’pen Bic och Hobie Wave används i de tre klasserna på vattnet och på land seglas Blokart. I O’pen Bic seglar Hedvig Liljegen och Rasmus Granzin i varsin båt, bröderna Erik och David Wahlberg från Gefle SS seglar Hobie Wave och Amanda Ljunggren och Oscar Andersson är besättning på sin Feva.
A-C-katamaranerna som används i ungdomsseglingen och huvudtävlingen har alla bärplan. AC45F är en entypsbåt som används i America’s Cup World Series.
ACC är den 50-fotskatamaran som använts i kvalen och själva utmaningsmatcherna. De är byggda enligt en regel och skiljer sig åt mellan teamen. Artemis båt är byggd i Saltsjöbaden.
AC45S eller AC45T som vissa kallar dem är en experimentbåt som teamen haft under utvecklingsarbetet med ACC-båtarna.
Följ tävlingarna via America’s Cups sajt: America’s Cup
Johan Boström
johan@pakryss.se