Läsvärt Nyheter Säkerhet
Brott misstänks efter kollision mellan lotsbåt och fritidsbåt
Mitt på dagen i dimma kolliderade en lotsbåt och en motorbåt söder om Söderhamn. En person på fritidsbåten skadades lindrigt och en brottsutredning är inledd med misstanke om vårdslöshet i sjötrafik och bristande sjömanskap.
Det var dimma med nedsatt sikt när en lotsbåt och en 26-fots motorbåt med kabin kolliderade cirka 2,5 sjömil utanför Vallviks hamn söder om Söderhamn på lördagen. Enligt föraren av motorbåten, en man i 60-årsåldern, small det plötsligt till under färden och han fick skador på huvudet. En till person befann sig ombord, men skadades inte fysiskt. Först när föraren gått ut ur kabinen såg han skadorna på båten och insåg att de blivit påkörda av en annan båt. Lotsbåten stannade och bogserade sedan in motorbåten till hamn där den skadade mannen fördes till sjukhus med ambulans. Skadorna bedömdes av läkare som lindriga.
I Ljusne finns en lotsstation och lastfartyg trafikerar regelbundet Söderhamns skärgård till och från de två närliggande hamnarna i Vallvik och i Ljusne.
Den skadade mannen polisanmälde händelsen och efter förhör med mannen misstänks lotsbåtens befälhavare för vållande till kroppsskada genom vårdslöshet i sjötrafik och bristande sjömanskap som är ett brott mot sjölagen. Enligt fritidsbåtägaren körde lotsbåten i hög fart in i fritidsbåten snett akterifrån. Lotsbåtens personal hade på onsdagen inte förhörts och gett sin version av händelserna kring olyckan.
Kustbevakningen larmades till hamnen där båtarna senare befann sig och inledde en undersökning. Bland annat har utrustning ombord på lotsbåten dokumenterats, men förhör har varken hållits av befälhavaren på lotsbåten eller den andre mannen ombord. Männen på lotsbåten är båda över 65 år.
Polisen har tagit över förundersökningen som ännu är i ett mycket tidigt skede och väntas inte bli färdig under sommaren.
– Vi räknar med att avsluta utredningen till hösten då vi också vet hur bestående skadorna på målsäganden är, säger förundersökningsledaren Torbjörn Bolkéus vid polisens utredningsavdelning i Söderhamn.
Ingen av de fyra personerna inblandade i olyckan var påverkad av alkohol, enligt kustbevakningens prover.
Dimma uppstår lätt även dagtid längs delar av svenska kusten så här års då varm luft från land kan strömma ut över det kallare havet, så kallad advektionsdimma.
Det framgår inte av polisens och kustbevakningens utredning hittills om fritidsbåten var utrustad med primärradar eller sändande ais eller om det fanns tillgång till ais-information ombord. Det finns inte heller någon uppgift om att fritidsbåten eller lotsbåten signalerade i dimman.
Alla fartyg, inklusive fritidsbåtar, är enligt sjölagen skyldiga att avge ”ändamålsenlig signal med högst 2 minuters intervall” vid nedsatt sikt som exempelvis dimma.
Haverikommissionen beslutar om eventuell utredning under de närmaste dagarna.
LÄS MER: Säkrare in i dimman [ pakryss.se 11 november, 2018 ]
Johan Boström
johan@pakryss.se