Långfärd Läsvärt Löpsedel Nyheter Säkerhet
I hamn efter 151 dagar till sjöss
Efter fem månader till sjöss avbröt Carl Rosell i mitten av februari sitt försök att bli förste svensk att segla själv, non-stop runt jorden. Ett havererat vindroder gjorde att han tvingades vända tillbaka mot Sydafrika för reparationer. På Kryss har träffat Carl i Kapstaden.
Det är varmt i luften och nätt och jämt en krusning på Taffelbergsbuktens yta när På Kryss hittar Carl Rosell i Royal Cape Yacht Clubs marina i Kapstaden. Det har gått en dryg månad sedan han tvingades fatta beslutet att avbryta sin solosegling runt jorden, men bara ett par dagar sedan han anlände till Sydafrikas näst största stad med sin Storfidra 25, SY Manuela.
– Vindrodret skadades allvarligt 350 sjömil norr om Kerguelenöarna. Jag var på väg in i ett ganska spektakulärt åskväder och eftersom vindrodret även är mitt nödroder så bestämde jag mig för att inte fortsätta in i ovädret och vidare mot Kap Horn.
Från platsen där det skedde hade Carl ungefär lika långt till Sydafrika som till Australien, och eftersom han insåg att han inte skulle kunna fullfölja seglingen som planerat så valde han att segla tillbaka mot Kapstaden, snarare än att fortsätta ännu längre bort.
Han är missnöjd men inte märkbart nedstämd över att ha tvingats avbryta sitt rekordförsök. Och hans enda ambition är att bli klar med reparationerna så snabbt som möjligt så han kan påbörja seglatsen tillbaka mot Sverige.
– Risken att misslyckas är en del av spelet. Det är många saker som kan gå fel och det är alla vi som håller på med sådant här väldigt medvetna om. Man kan ramla från stegen när man står hemma och förbereder inför resan, eller man kan drabbas av ett trasigt vindroder vid fel tillfälle. Oavsett vilket så är det bara att finna sig i det, säger han.
Han räknar med att kunna lämna Kapstaden inom en vecka och han har inga som helst planer på att ödsla tid på att turista. Redan under första dygnet i hamn, innan han ens blivit instämplad i landet, kunde han reparera sitt vindroder. Radioamatören Mr Collin, vars station Carl hämtat väderinformation från under seglingen, hade noterat att SY Manuela börjat röra sig åt fel håll och kort efter att Carl anlänt till Kapstaden och fortfarande väntade på att tullen och hamnpolisen skulle öppna, dök Mr Collin upp för att erbjuda sin hjälp. Han smugglade ut Carl från det inhängande hamnområdet och tog honom till sin verkstad där delarna snabbt kunde svetsas ihop ordentligt.
– För att jag skulle ha kunnat reparera det till sjöss hade jag behövt ha 220 volt i båten, och vinkelslip och svets. Det kommer jag att ha nästa gång, säger han och skrattar.
De närmaste dagarna planerar han att ägna åt segelreparationer, bunkring och diverse annan service; återresan till Sverige innehåller inga planerade stopp. Om det kommer att bli ett nytt försök låter han tillsvidare förbli osagt. Två andra svenska seglare planerar för att försöka sig på samma bedrift närmaste åren och om någon av dem lyckas tycker Carl att lockelsen försvunnit.
– Man måste ha mål i livet. Jag är övertygad om att det är viktigt och det är det som driver mig att göra en sådan här segling. Men om jag inte blir först med just det här så hittar jag hellre på något annat. Jag kan lova att det inte saknas idéer, säger han med ett leende.
Att segla själv i fem månader är en bedrift i sig och såvitt På Kryss erfar är Carl Rosells 151 dagar till sjöss nytt rekord för en svensk soloseglare.
Läs mer om solosegling non-stop jorden runt och de två andra svenska soloprojekten i På Kryss nummer 3, 2017.
LÄS MER: Carl Rosells egen blogg [ Mobileyachtservice ] LÄS MER: Själv jorden runt non-stop [ På Kryss nr 3, 2017 ]
Andreas Karlsson
redaktion@pakryss.se
äventyr, långfärd, långsegling, non-stop, segling, världsomsegling