Nyheter
Cykelvärldens mest hatade Jeanneau
Med fem kilometer kvar av elitcyklistloppet Ladies Tour of Norway ledde en liten klunga med god marginal. Vem av de fyra skulle vinna? Ingen visade det sig eftersom en 45-fots Jeanneau och en fjärröppnad bro vände upp och ned på hela tävlingen.
När de fyra ledande cyklisterna samlats i en klunga över tjugo sekunder före alla andra var det bara frågan om vem av de fyra som skulle vinna. Ladies Tour of Norway, med världseliten inom damcykel, var inne på sin tredje dagsetapps sista minuter. Den som samlat mest poäng under de tidigare dagarnas lopp var holländskan Marianne Vos, men nu låg hon en bra bit efter ledarklungan. Hård motvind hade premierat fyra sega cyklister som turades om att dra. Men ett par hundra meter innan klungan nådde bron över inloppet till Fredrikstads inre hamn började stoppljusen att blinka och bommarna sänktes. Tvärstopp. Innan klaffbron hade öppnats helt var hela startfältet samlat vid bommarna och de upprörda cyklisterna fick se masten på en norsk Jeanneau Sun Odyssey 449 närma sig och passera bakom den öppnade klaffen. Besättningen på segelbåten var tydligt inte medvetna om vad de alldeles oavsiktligt ställt till med utan vinkande glatt till helikoptern med kameran som direktsände loppet i norska TV2 och på nätet.
När bommarna öppnade efter att bron stängts hade den tidigare tätklungan inte en chans. Österrikiskan Chloe Hoskings som stod längst till vänster på bron, där bommen gick upp först, tog ledningen och vann dagsetappen följd av den totala ledaren Marianne Vos som också vann totalt tack vare de extra poängen.
Orsaken till katastrofen var att motvinden för cyklisterna under etappen hade försenat tidpunkten för målgång och klaffbrons tillfälliga stängning, till klockan 18, hade löpt ut. Bron var fjärröppnad och operatören i Oslo hade inte informerats om loppets försening utan öppnade när han såg att det låg två båtar på kö vid ordinarie öppningstid.
– Han som tryckte på den knappen bör hålla sig undan i kväll, sa speakern Kjell Erik Kristiansen till publiken som väntade vid målområdet.
– För oss i Ladies Tour of Norway är detta en tragedi. Vi måste utvärdera hur det här kunde ske, sa tävlingsledaren Roy Moberg till lokaltidningen Fredriksstad Blad efter händelsen.
VIDEO:
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
Isåfall, varför inte nå ut till brovakten och tävlingsledningen? Och cyklisterna? Var det verkligen båten de var sura på eller kanske rentav mer tävlingsledningen som inte arrangerat bättre?
Hej Per,
Vi betonar i artikeln att båten ”alldeles oavsiktligt” ställde till med detta. Men under tiden som masten närmade sig och passerade var den där båten och masten minst sagt inte populär bland tätklungan och kommentatorerna, oavsett hur oskyldig båten faktiskt var. Men vi kanske borde ha satt ett frågetecken efter rubriken?
Vi har för övrigt försökt att nå skepparen för en kommentar, men inte lyckats.
/Redaktionen
Tycker artikeln missvisande utpekar båten som medskyldig. Ansvaret för öppningen ligger delvis brovakten som kunde checkat med tävlingsledningen och delvis tävlingsledningen, kanske också mestadels, som borde kontaktat brovakten och meddelat om förseningar i loppet. Blir väl inte lika rolig artikel då kanske? ?