Hem » Läsvärt, Nyheter, Säkerhet

Läsvärt   Nyheter   Säkerhet

Därför omkom rekordfå i fritidsbåtolyckor

21 maj 2019 – 12:43 Kommentarer inaktiverade för Därför omkom rekordfå i fritidsbåtolyckor

Förra året omkom 14 personer i fritidsbåtolyckor. Det är det lägsta antalet omkomna sedan 1971.
De tre dödsfallen med segelbåtar inblandade ägde rum i hamn med kraftigt alkoholpåverkade dödsoffer.

Under 1960-talet ökade fritidsbåtlivet stort i Sverige och även antalet dödsfall till sjöss. När Sjösäkerhetsrådet började föra statistik 1971 dog över hundra personer per år i samband med båtliv. Men i takt med att fler började använda flytväst, att båtarna blev säkrare och fler blev medvetna om riskerna med sjöfylla började dödsolyckorna minska i mitten av 1970-talet. Antalet dödsfall varierar ofta mycket från år till år, men tendensen att färre dör inom fritidsbåtlivet är tydlig. Sjösäkerhetsrådet presenterar denna vecka sin reviderade statistik för 2018. Färre dödsfall än någonsin inträffade sedan statistiken infördes 1971. En anledning är troligen det rekordvarma vädret, säger Lars-Göran Nyström på Transportstyrelsen som utreder fritidsbåtolyckor.
– Värmen kom snabbt i maj och vattentemperaturerna steg snabbare än normalt. Värmen höll i sig över hela sommaren och chansen att överleva är större när vattnet är varmare.

Det ovanligt varma vädret ledde till att fler också gav sig ut på sjön, men dödsolyckorna drabbade endast män och ingen under 35 år. De flesta omkomna var över 50 år och var påverkade av alkohol. Öppen motorbåt är den vanligaste båttypen. I tre fall var segelbåtar inblandade, men de männen omkom när deras segelbåtar låg i hamn och dödsoffren var alla kraftigt påverkade av alkohol.

Fritidsbåtar

Det är inte under härliga sommardagar som den typiska dödsolyckan till sjöss inträffar. Bild: Johan Boström

Som På Kryss tidigare har rapporterat bar två av de omkomna förra året uppblåsbara flytvästar som inte var fyllda med luft. I det ena fallet saknades gaspatronen helt.
– Vi har inte kunnat undersöka den andra västen, men det finns anledning att tro att mekanismen på den inte heller var underhållen och kontrollerad, säger Lars-Göran Nyström och påminner om att regelbundet kontrollera och underhålla sin uppblåsbara flytväst (SXK:s kretsar arrangerar flytvästkontroller).

Inför sommaren uppmanar Lars-Göran På Kryss läsare och alla som ger sig ut på sjön att använda flytväst, hålla sig nykter och se till att mobilen förvaras vattentätt eller tål vatten.
– Fyra till fem sjöräddningar, där livet stått på spel, har kunnat genomföras varje år de senaste åren tack vare att en person med vattensäkrad mobil har larmat.

Dödsolyckor med fritidsbåtar 2018:

  • 4 personer omkom i insjöar
  • 3 personer omkom vid färd i skärgård utanför hamnområde
  • 4 personer omkom i hamn
  • 3 personer omkom i öppet vatten (till havs eller vid öppen kust)
  • 1 person omkom på en älv

Typer av båtar inblandade:

  • Öppen motorbåt: fem fall.
  • Beboelig motorbåt: två fall.
  • Beboelig segelbåt: tre fall.
  • Roddbåt: ett fall.
  • Vattenskoter: ett fall.
  • Kanot: ett fall.
  • Kitesurfare: ett fall.

Av hänsyn till de omkomnas anhöriga beskriver På Kryss inte detaljer i samband med dödsolyckorna under 2018. Har du varit med om en händelse som du tror kan hjälpa andra och vill dela med På Kryss läsare? Mejla redaktion@pakryss.se.

Johan Boström
johan@pakryss.se