Hem » Långfärd, Läsvärt, Nyheter

Långfärd   Läsvärt   Nyheter

Därför seglar Greta en 48-fots katamaran

19 november 2019 – 11:48 Kommentarer inaktiverade för Därför seglar Greta en 48-fots katamaran

Det var katamaranen La Vagabonde som ledde Greta Thunberg till Youtube-stjärnorna, men vägen dit var inte självklar trots att projektet har stöd av några av världens mest erfarna långseglare.
– Det var avgörande att en professionell skeppare förstärkte besättningen, säger långseglarexperten Jimmy Cornell som kopplade samman Greta och paret på La Vagabonde.

I början av november befann sig Jimmy Cornell på franska Medelhavskusten. Han är välkänd bland långfärdsseglare, är bland annat författare till långfärdsbibeln World Cruising Routes och har seglat jorden runt tre gånger. Just nu är han själv mitt i förberedelserna för en jordenruntsegling med en katamaran som ska byggas på Outremer-varvet i kuststaden La Grand-Motte.
– Jag och några på varvet diskuterade Gretas efterlysning av en båt och besättning som skulle kunna ta henne över Atlanten. Kände vi till någon båt? Ja, jag skulle själv senare i år segla en Outremer som nu befann sig i South Carolina på USA:s östkust. Perfekt!

La Vagabonde

Outremer 45:an La Vagabonde gör just nu årets mest uppmärksammade korsning av Atlanten. Här lämnar katamaranen Hampton i Chesapeake Bay.

Jimmy Cornell använde sitt nätverk för att komma i direktkontakt med Svante Thunberg, Gretas pappa som var med på resan i USA, som lämnade över till en medhjälpare som koordinerade Gretas hemresa.
– Vi bedömde att det inte var sannolikt att hinna till starten av klimatmötet i Madrid, men rimligt att hinna fram innan det avslutas. Men tyvärr drog sig ägaren av katamaranen ur när han tänkt efter och inte fick ihop planeringen med åtaganden för sin familj. Men vi hade redan då konstaterat att Rileys och Elaynas båt La Vagabonde också skulle kunna vara ett bra alternativ. Det är en Outremer 45 och den låg i Chesapeake Bay på östkusten.

Paret som seglar katamaranen La Vagabonde är världens i särklass mest kända långseglare i sociala medier. De har över en miljon följare på Youtube och lever av donationer från tittarna och av bidrag från sponsrande företag. Efter en världsomsegling med en 43-fots Beneteau Cyclades bytte paret till en Outremer-katamaran 2017 och har sedan dess utökat familjen med en son, Lenny. De återkommer i sina filmer, som publiceras löpande, till att försöka leva hållbart på sin båt.
Riley Whitelum och Elayna Carausu har träffat Jimmy Cornell vid ett tillfälle 2017 då de sökte upp honom på ett seminarium i Paris inför sin Atlantenöverfart med den nya katamaranen.

Jimmy Cornell

Jimmy Cornell har bland annat seglat genom Nordvästpassagen och tre varv runt jorden på egen båt. Nästa år ger han sig iväg igen.

– Jag kontaktade Riley som sa ja till att upplåta katamaranen direkt och han hade tidigare försökt att nå Greta via sociala medier utan att lyckas. Sen kontaktade vi Gretas team som också tog direktkontakt med Riley och Elayna. Men omständigheterna för seglatsen är speciella och jag bedömde att det krävdes en mer erfaren skeppare ombord. Man måste ha respekt för Nordatlanten på vintern, och vi mobiliserade två skeppare med stor erfarenhet av längre överfarter på öppet hav med katamaran. Men Riley sa nej till förstärkningen. Då avrådde jag Gretas team från att gå vidare med La Vagabonde, säger Jimmy Cornell.

Men nu var bollen i rullning hos flera inblandade och inom mindre än ett dygn hade den professionella skepparen Nikki Henderson tackat ja till att vara del av besättningen. Paret på La Vagabonde accepterade lösningen. Nikki Henderson är i samma ålder som Elayna, 26 år, och alltså nio år yngre än Riley, men hon är den mest erfarna seglaren ombord. Nikki började segla som 13-åring (sju år innan Riley köpte sin första båt) och har bland annat varit skeppare för en av Clipper Around the World Races båtar 2017–2018, under tre Atlantöverfarter med ARC-eskadern och på havskappseglingen Caribbean 600. Hon har också seglat Fastnet Race ett par gånger och gjort otaliga transportseglingar över hela världen. Nikki har också under flera år jobbat som seglingsinstruktör för nybörjare.

Nikki Henderson

Som yngste skepparen någonsin i Clipper Around the World Race tog Nikki Henderson sin båt och besättning i mål som andra båt 2018. Bild: CRWR

– Greta kan inte vara i bättre händer än Nikkis, säger Robin Knox-Johnston till På Kryss.
Knox-Johnston är en av världens mest erfarna långseglare och ordförande för Clipper Ventures som rekryterade Nikki till uppdraget som skeppare på jordenrunt-kappseglingen 2017.
– Hon är en beprövad ledare och sjöman. Bland annat ledde hon sitt team till en andraplats i det senaste Clipper-racet. För sin relativt unga ålder har hon en enorm erfarenhet av segling på hav, säger Robin Knox-Johnston som bland annat också var den förste att segla solo jorden runt nonstop.

Exakt hur ansvarsfördelningen ser ut på La Vagabonde vet än så länge bara de som är ombord, men sannolikt är Riley formell befälhavare även om Nikki är mest kvalificerad för uppgiften. Nikki själv skrev efter resans andra dag, i ett inlägg på Facebook, att besättningen tog ett beslut ”som ett team” att styra söderut inför hårda östliga vindar. Efter ett senare slag till östlig kurs skrev Nikki att hon och Riley ”har ökat förtroende för varandra”. Att Nikki är en elitidrottare och tävlingsmänniska märktes när hon i sin Facebook-logg konstaterade att det kändes som att ”åka på fel sida motorvägen” när beslutet att minska segelytan för att sakta ner, och inte hamna i ett område med kraftiga vindar, var fattat under det sjätte dygnet. Nikki beskriver Riley som en utmärkt ledare ombord med ”orubbligt förtroende, men samtidigt en ödmjuk öppenhet för förslag”.

Greta Thunberg

Nikki Henderson har begränsad erfarenhet av katamaraner, men har seglat över Atlanten flera gånger tidigare. Bild: Nikki Henderson

Besättningen har också hjälp av den mycket erfarne skepparen och navigatören Christian Dumard som hjälper till med vägvalet från sitt kontor i Frankrike. Outremer-varvet får naturligtvis värdefull marknadsföring av sina båtar tack vare Gretas resa och engagerade Christian till uppdraget. Christian har haft fullt upp med att övervaka vädersystemen som hittills bjudit på en hel del kuling.
– Det är ganska många båtar därute nu och inte ovanligt med båtar som korsar Atlanten i november, december, säger Christian Dumard till På Kryss.
– De flesta är längre söderut än La Vagabonde som har det lite mer riskfyllt eftersom det inte är ovanligt med kraftiga lågtryck så här års och för att det snabbt kan bildas små kraftiga lågtryck i kallfronterna som sveper österut. Man måste vara följsam med systemen och följa dem noggrant, säger Christian Dumard som löpande kommunicerar med Nikki och Riley via textmeddelanden.

Hittills har seglatsen för La Vagabonde i stort sett gått som förväntat sedan starten den 13 november. Efter ett omtumlande första dygn över de grunda vattnen utanför USA och tvärs Golfströmmen har vindarna växlat mycket, men gett en hög snittfart norr om Bermuda med östlig kurs mot Azorerna. Dagtid har La Vagabonde snittat runt åtta knop och nattetid runt fem knop de senaste dygnen. Att segla med katamaran kräver större förutseende med revning och anpassning av segelytan, än en enskrovsbåt, för att inte riskera att slå runt. Linan till rullfocken gick sönder norr om Bermuda, men rullseglets funktion kunde behållas efter en improviserad reparation.

La Vaga

Outremer 45:an La Vagabonde har ett förstag och ett peke för gennaker/spinnaker. Bild: Nikki Henderson

På länken nedan uppdateras La Vagabondes position med viss fördröjning. La Vagabonde har under det senaste året sällan valt att använda sin ais-transponder och den sattes på först några dygn efter starten av den pågående överfarten. Signalen har sedan mycket länge varit programmerad att visa Sydney som destination. Via bland annat Orbcomms satelliter kan transpondern följas under hela överfarten.

Outremer 45:an La Vagabonde är konstruerad av Patrick le Quément. Den är 48 fot lång, 23 fot bred och sticker ner till 2 meter med ett daggerboard för respektive skrov. Utöver en ratt finns ett par rorkultar. Storseglet är 67 kvadratmeter och gennakern 110 kvadratmeter. Spinnakern är 150 kvadratmeter och båten har ett par dieslar på 30 hästkrafter vardera. Det franska ordet Outremer uttalas utrəmɛr och betyder ungefär bortom havet. Till skillnad från Greta Thunbergs överfart med Boris Hermanns Malizia har man den här gången använt dieselmotorerna för framdrivning, men under seglingen producerar man el med en vatten-generator.

Riley Whitelums första La Vagabonde var en 43-fots Beneteau Cyclades som han lärde sig segla på efter köpet av båten i Italien. Han mötte sedan Elayna på Ios som flyttade ombord en månad senare. För att lugna sin oroliga mamma började Elayna skicka videoklipp från parets seglingar till mamman, andra anhöriga och vänner. När Elayna märkte hur uppskattade filmerna var övertalade hon Riley att också lägga ut filmerna på Youtube. Från och med Malta i Medelhavet började parets följare att växa i antal och de blev snabbt fler på väg över Atlanten, men filmerna gav ingen inkomst och när paret nådde till Grenada i södra Karibien var paret panka. När paret berättade i sociala medier att de skulle lägga upp båten på land för att åka iväg och tjäna ihop pengar så föreslog flera följare att de skulle donera pengar för att paret istället skulle segla vidare och fortsätta med sin videologg. Paret har i dag tusentals donatorer, patrons, som får ta del av inlägg i sociala medier tidigare än andra.
Paret planerade att tillbringa vintern i USA inför nya äventyr nästa år, men har alltså sannolikt en vinter i Europa att se fram emot.

Greta Thunberg Outremer

Hela besättningen på katamaranen inför avfärden från Hampton, Virginia.

Många har uttryckt oro för att parets barn Lenny, som fyller ett år den 6 december i år, är med ombord. Men Jimmy Cornell är mer orolig för de som oroar sig.
– Det är lätt gjort att överföra sina rädslor till barn, men barnen är otroligt anpassningsbara, säger Jimmy som seglat jorden runt med sina barn som då var fem respektive sju år när resan började.
– Självklart måste säkerheten gå först hela tiden, men barn ombord gör i sig inte resan mer osäker, säger Jimmy Cornell som räknar med att kasta loss på sin nästa jordenruntsegling i Magellans kölvatten nästa år. Hans Outremer-katamaran ska till skillnad från La Vagabonde till stora delar vara byggd av kolfiber, ha en roterande mast, elmotorer för framdrivning och helt oberoende av fossilt bränsle.
Jimmy Cornell förklarar sitt engagemang för Greta Thunbergs överfart med att han delar hennes vilja att uppmärksamma vetenskapen och behovet av en mer hållbar livsstil för framtida generationers skull.
– Jag insåg sent i livet hur allvarligt läget är. När vi första gången såg de bleknande korallerna utanför Australien och förändringarna mellan mina färder till Antarktis visste vi inte vad det berodde på. Nu vet vi bättre och jag vill hjälpa till så gott jag kan, säger Jimmy Cornell.

LÄNK: Följ La Vagabondes position via Predictwind
(OBS: Predict Winds väderinformation är prognoser.)

LÄNK: Nikki Henderssons blogg på Facebook

LÄNK: Passageweather [ Väderprognoser för Nordatlanten ]

LÄNK: NOAA:s Hurricane Center [ Prognoser för kraftiga lågtryck på Nordatlanten ]

LÄS MER: La Vagabondes hemsida

La Vagabonde

Efter de grunda vattnen utanför USA:s kust styrde La Vagabonde söderut ett par dygn innan ny kurs sattes österut. Bild: Predict Wind/Google Maps

Johan Boström
johan@pakryss.se

, , , , ,