Läsvärt
De räddade A22:an Dezir till nytt liv i Italien
I mitten av januari gjorde A22:an Dezir från 1927 sin livs längsta resa. Drygt 220 landmil från Stockholm ner till italienska Trieste. Hon gjorde resan på trailer bakom en fyrhjulsdriven bil. Men vägen dit började långt tidigare.
Första gången Lars Nordlund mötte Dezir stod hon slarvigt övertäckt på en grusplan. Det var 2013, på en båtklubb i Norrköping. Han skulle snart få veta att hon stått på det viset i närmare fyra år.
Dezir är en A22:a ritad av Tore Holm och byggd 1927. Som nybliven ordförande i A22-klubben kände han månne ett särskilt ansvar för båttypen och beslöt sig för att köpa henne, tillsammans med vännen och båtbyggaren Bobby Cyrus. Planen var att rädda henne genom att slutföra den påbörjade renoveringen och sedan sälja henne.
Grundskicket var bra med tanke på båtens ålder, och inredningen var också i bra skick med fina detaljer, berättar Lars.
– Det är märkligt att om en båt sköts om och underhålls varje år av båtkunniga ägare verkar det som att tidens tand inte rår på dom, konstaterar han.
Efter transport upp från Norrköping togs Dezir in en båthall i Saltsjöbaden under hösten 2013, och renoveringen kunde starta.
Redan året efter, 2014, lades hon ut till försäljning. Många, främst tyskar, kom och tittade men ingen köpte.
Till slut hade Bobby och Lars nästan givit upp tanken på att lyckas med en försäljning, och började förbereda sig mentalt på att behålla Dezir. Men 2018 dök det plötsligt upp en spekulant. Mannen är österrikare, bosatt i Italien. Han lät inspektera båten i Stockholm och bestämde sig för att köpa den.
Problemet var bara hur den skulle levereras, berättar Bobby. Efter att en vän förklarat en del om den italienska byråkratin för honom insåg han och Lars att det enklaste vore att köra ner båten med svensk bil och trailer.
– Vi köpte en begagnad Jeep Cherokee för ändamålet, eftersom en vanlig Volvo inte får dra så hög vikt som båten plus trailer har, berättar Bobby.
Färden ner till Monfalcone vid Trieste, i nordöstra Italien, skedde under ett par dagar i mitten av januari. Att dra en A22:a från 1927 drygt 200 mil från Långholmen i Stockholm ner över kontinenten, över alperna och fram till Medelhavet är förvisso ett äventyr i sig.
Hur kändes det att lämna henne i nya hamnen vid Medelhavet?
– Det är klart att hon fick lite extra klapp och så, men vi var ju från början inställda på att sälja henne, även om vi helst hade sett en svensk köpare. Men som det blev nu kändes det bra att lämna henne till en ny ägare, som också är genuint intresserad av och kunnig om den här typen av båtar, säger Bobby.
Läs mer om Dezir och resan till Italien i kommande nummer av På Kryss.
—
Dezir byggdes som lottbåt
Dezir ritades av Tore Holm och byggdes som Karlstad SS lottbåt 1927 på Rödesunds Båtvarv av Harry Becke. Hon kom att bli den första i en serie av Tore Holm-trettior som byggdes vid den här tiden: S-91 Alice II, S-96 Pii, S-122 Karybidis och S-84 Injoca. Dezir ritades ursprungligen som 30:a, men riggades ner till 22:a 1942.
Dezir köptes 1932 av SS Westgötarna för att bli utlottningsbåt i Lidköping, där familjen Ågren drog vinstlotten. Efter att fadern slutat segla tog sonen Olle Ågren över Dezir. Han seglade henne i Vänern i över 50 år tillsammans med sin fru Ester.
Dezir A22-S247 (innan 1942 A30-S90)
Konstruktör: Tore Holm
Byggnadsår: 1927
Längd: 11,8 m
Bredd: 2,05 m
Djup: 1,3 m