Nya prylar/båtar
En halv ratt i båten
Uppfinnaren Jan Smede i Västerås har tagit fram en ratt med stor diameter, som genom sin oregelbundna form tillåter passage när den är ställd på högkant. Det kräver att man inte har flera varv på ratten från ändläge till ändläge utan helst bara ett drygt kvarts varv. Fördelen med en fast ratt snarare än en vikbar är att den kan byggas stabilare.
Jan Smede är ordförande i Jeannueauklubben och han har i sitt yrkesliv jobbat med patentfrågor på ABB i Västerås. Även ratten är patentsökt och Jan letar nu affärskompanjoner.
Så här skriver uppfinnaren själv om bakgrunden till ratten.
”Upprinnelsen till att ratten kom till vara att vi varje gång vi hade handlat fick krångla alla matkassar och personer förbi ratten. Den dåvarande ratten var tillräckligt stor för att förhindra passage. Man fick helt enkelt kliva upp på tofterna i sittbrunnen för att kunna passera. Precis samma fenomen kan man se på båtmässorna där besökarna måste krångla sig förbi ratten. Somliga båtutställare brukar helt sonika montera bort ratten för att ge folk bättre tillträde. Så, varför inte kapa bort ett segment från ratten? Och varför inte söka patent på detta?
Sagt och gjort, efter att jag lämnat in en patentansökan tog jag kontakt med en smed som arbetade med rostfritt. Efter ett par veckors väntan meddelade han mig emellertid att han inte kunde tillverka ratten före semestern. Då bestämde jag mig för att göra ratten själv. Med ett cirka fyra meter långt aluminiumrör med diametern 25 mm knallade jag ner till en tapetserarverstad som hade en så kallad rullbockningsmaskin. Med denna skapade vi det runda partiet med 1300 mm i diameter. Väl hemma igen utförde jag de skarpa böjar som gör att det runda partiet övergår i ett rakt parti.
Allt detta gjordes på altanen hemma där jag hade ritat upp en mall för ratten. De raka skänklarna sågades av och skarvades ihop till en homogen ratt. Fem hål borrades i rattens insida för att fästa ekrarna till ratten. Så var ratten klar och det var bara att testa. Det visade sig genast att den nya ratten lätt rymdes i bilen trots att radien ökats från 900 mm till 1300 mm.
Under sommaren har vi testat ratten i en månads tid och den visar sig fungera i alla sammanhang. Den fungerar i hård blåst då man gärna står bekvämt luta mot ratten. Den fungerar vid lätt vind då man bekvämt kan styra när man sitter på sargen. Och den fungerar vid förtöjning då man lätt kan passera exempelvis för ett morgondopp. ”
Priset är fortfarande inte satt, men du kan kontakta Jan för mer info (mejladress). Se också en video hur ratten funkar.
Hej
Tråkigt nog för uppfinnaren så finns det ”prior art”
Sommaren 2000 vandrade jag runt i ett antal hamnar i Sydney
och förundrades först över ett antal ”konstiga” rattar, de fanns i ett antal versioner, det som verkade fungera bäst var eliptiska, ungefär halva diametern på den smala delen.
Dock verkade dessa sportbåtar prioritera mer att få ut rorsman långt i lovart.
En extrem variant hade inte fri passagen för bommen om ratten stod ”fel”,
vilket verkar kunna leda till intressanta slag/gippar,…
/HW