Läsvärt Löpsedel Nyheter
Ensamseglares sista mobilsamtal ledde till räddning
Ensamseglaren saknade laddningsmöjlighet för sina mobiler ombord men det sista mobilsamtalet ledde räddningsinsatsen rätt. Men sökandet tog två dygn.
En 30-årig ensamseglare hade köpt en Boström 31, B 31, i Stockholm och skulle långsegla. Första etappen skulle gå till Malmö och han startade i Stockholms södra skärgård. Mannen är rysk medborgare och var i telefonkontakt med anhöriga fram till natten mot onsdag. Då uppgav han en position 4,5 sjömil nordost om Arkösund söder om Oxelösund.
När ensamseglaren inte hade hörts av på onsdagskvällen larmade anhöriga och sattes i kontakt med Sjö- och flygräddningscentralen som fick hjälp av frivilliga sjöräddningen, SSRS, att leta efter B 31:an i småbåtshamnar i Östergötlands skärgårdar. Meddelanden till yrkestrafiken och kustbevakningen gick också ut med efterlysning av observationer. Kustbevakningens flygplan, KBV 503, sökte från Oxelösund i norr till Valdemarsvik i söder. Men utan resultat.
Ensamseglarens mobiltelefon sände på onsdagen inte längre några signaler, men de sista som registrerats på tisdagskvällen lokaliserades i en sektor från Oxelösund ner till Harstena. Eftersom det är få antenner som nås av mobilsignaler ute i Östersjön ger positionsbestämning med mobilsignaler en mycket grov uppskattning.
Under natten till torsdag avbröts sökandet, men återupptogs på torsdagsmorgonen av kustbevakningens spaningsflyg. Även SSRS fortsatte att söka i småbåtshamnar på Gotland.
KUSTBEVAKNINGENS VIDEO FRÅN LIFEGUARD 005:S HÄMTNING AV SKEPPAREN:
På onsdagkvällen visade det sig att seglaren haft kontakt med båtens tidigare ägare natten mot onsdag. Då uppgav seglaren sin position till 4,5 sjömil öster om Harstena. Han hade också berättat att han saknade möjlighet att ladda sina mobiler ombord. Att seglaren hade uppgett sin position visade sig bli avgörande för att hitta mannen.
På torsdagseftermiddagen fortsatte kustbevakningens flygplan och SSRS enheter att söka innanför den senast kända platsen, men fortfarande utan någon observation.
Insatsledningen för sökarbetet utgick vid det här laget från att mannen hade fortsatt seglatsen utan möjlighet att kontakta någon eller att han hade hamnat i en nödsituation. Räddningarbetet fortsatte på fredagsmorgonen med två enheter från SSRS, kustbevakningens och försvarsmaktens flygplan samt en av Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar.
Mellan klockan tio och elva på fredagsförmiddagen hittade en av SSRS besättningar flera föremål som bedömdes kunna komma från en fritidsbåt i Kampsundet öster om Harstena. Det var bland annat en kudde och en diskbalja och ytterligare saker hittas i vattnet och på stränder den närmaste timmen. Ytterligare ett av kustbevakningens flygplan, KBV 502, anslöt till sökandet.
På fredagseftermiddagen måste Sjöfartsverkets helikopter Lifeguard 002 tanka och istället anslöt Lifeguard 005 som strax efter att den hade kommit in i sökområdet hittade den ryske seglaren. Helikopterbesättningen såg en person på ön Stora Lundskär, cirka 3,5 sjömil söder om Harstena. Personen stod upp och vinkade åt räddningshelikoptern. Han hade även skrivit ordet HELP med lav eller mossa på klipporna. Mannen var ”vid god vigör”, enligt helikopterbesättningen som flög honom till Universitetssjukhuset i Linköping.
Efter att mannen hade bekräftat att han var ensam ombord blåste Sjöfartsverket av sökinsatsen.
Vädret var tidvis hårt i området. På torsdagen råkade två andra soloseglare ut för problem i Stockholms skärgård och fick assistans av frivilliga sjöräddningen på Dalarö.
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
säkerhet, segling, sjöräddning, Sjöräddningssällskapet, solosegling