Hem » Nyheter, Ombord, Säkerhet

Nyheter   Ombord   Säkerhet

Erfarenheten som kan rädda liv

22 februari 2018 – 15:44 En kommentar

När fyragradigt vatten sipprar in under sjöstället slår kroppen igång alla larm. Adrenalinet pumpar, andningen blir häftig och stelheten sätter in i händer och fingrar. Fokus nu är att vända på livflotten för att sen simma till öppningen och klättra upp i den. Det kan låta enkelt, men för den som prövat på är upplevelsen en annan. Nu finns chansen att själv skaffa sig erfarenheten på kursen Överlevnad till sjöss.

[ Anmälan till kursen Överlevnad till sjöss nedanför artikeln. ]

Vem överlever en livsfarlig, stressande nödsituation till havs? Bäst förutsättningar till överlevnad har den som har teoretiska kunskaper och har övat praktiskt. Lämplig utrustning, en vilja att överleva, god fysisk kondition, rätt näringstillstånd, improvisationsförmåga, envishet och en strategi ökar också chanserna att klara sig. Visst kan tur spela en stor roll, men framförallt finns det faktorer som var och en kan påverka. Kunskap och erfarenhet från att ha prövat på att exempelvis förflytta sig till en livbåt under kontrollerade former, bidrar till att fler klarar av prövningar och tillbud till havs, har det visat sig.

Kunskap och erfarenhet ligger också till grund för kursen Överlevnad till sjöss som Västkustkretsens utbildningskommitté arrangerar i Göteborg sedan förra året. Kursen är öppen för alla och målet med utbildningen är att ge deltagarna teoretiska kunskaper och låta deltagarna öva praktiskt till havs. Man ska vara förberedd och motiverad för att vilja, våga, tänka och planera för en nödsituation.

Utbildningen tog form under förra vintern och resultatet blev en tvådagars helgutbildning som lockade 36 kvinnor och män i olika åldrar lagom till vårsäsongen. Ensamseglare, par och hela familjer deltog och resultatet blev så lyckat att kursen nu arrangeras igen.

Överlevnad till sjöss

Störst går först upp i livflotten för att kunna hjälpa andra.

Under första dagens föreläsningar fick deltagarna kunskap inom områdena:

  • Överlevnad och säkerhet
  • Säkerhets- och nödutrustning
  • När är det nöd?
  • Nödsignalering
  • Överge båten
  • Livflotte
  • Räddning
  • Hypotermi
  • Man överbord
  • Läckage och brand

Under föredragen, rasterna och lunchen diskuterades det livligt bland deltagarna. Tankar, erfarenheter och tips delades. Allt ifrån seglarkläder, rigghaveri till man överbord-situationer. Det fanns under lördagen också nödutrustning som nödraketer, vhf med DSC, epirb, PLB och livflotte till hands som man kunde klämma och känna på. Dagen gick fort och nu återstod att ladda inför utbildningens praktiska del.

Överlevnad till sjöss

Att en tom livflotte går runt av vind och vågor är vanligt. Hur vänder man livflotten på din båt?

Söndagens utlovade solsken uteblev, istället blev det en disig dag med lätt vind och sex plusgrader. Inte ovanliga omständigheter utanför sommarsäsongen. Valda delar av det som förmedlades under lördagen fick deltagarna praktisera på riktigt under söndagen. Dagen började med en ”torrsittning”. Under cirka en halvtimme fick deltagarna sitta sex och sex i en sex-persons livflotte som låg i vattnet. Nu märktes kylan snabbt av, både från vattnet och luften. Trängseln och den orörlighet som blir i en fullsatt livflotte är omständigheter som var helt nya för många. För var och en fanns anledning att ställa sig frågan hur man bäst förbereder sig för en sån situation.

Ombord på segelbåten Nawica fick deltagarna sedan pröva på att få upp en nödställd från vattnet. Det låter enkelt i praktiken men visade sig vara betydligt svårare även under ordnade former. En del av utrustningen som användes är sådan utrustning som finns ombord på de flesta båtar, medan annan utrustning kräver lite mer förberedelse. Man överbord-nätet kräver lite förberedelse men visade sig vara det bästa, enklaste och säkraste sättet att få ombord en nödställd. Alla insåg snabbt hur svårt, nära nog omöjligt, det är att rädda en person från vattnet om man är ensam ombord.

Deltagarna fick även pröva på att vända en livflotte. Vet man hur man ska göra och har haft möjlighet att träna på det så blir det mycket enklare än första gången man försöker. Därefter återstod att ta sig upp i flotten. Även där visade det sig att om man vet hur man ska göra, är envis och har styrkan eller samarbetar, så klarar man det. Är man flera personer i vattnet så är det bäst att låta den starkaste komma först upp i flotten. Övriga som ligger i vattnet hjälper till genom att knuffa på så att personen kommer upp. Väl uppe i flotten kan personen hjälpa till att dra upp de andra nödställda ur vattnet.

Energin och orken försvinner snabbt i det kalla vattnet så man klarar inte av att försöka så många gånger. Även om man inte lyckades att vända livflotten och komma upp i den första gången så har man fått erfarenhet och vet hur man ska göra nästa gång.

Övningen avslutades med att med frusna, stela fingrar pröva på att skruva av och på en mutter på en skruv och efter det avfyra en nödraket (inte skarp).

Överlevnad till sjöss

Bara att trängas med andra i en livflotte kan vara prövande, men under kontrollerade former med varma kläder också ganska trevligt.

Slutligen hölls en genomgång där deltagarna fick möjlighet att prata av sig erfarenheter och upplevelser. Den största lärdomen från kursen är att om olyckan skulle vara framme så ska man överge sin båt genom att gå ner i livflotten torr, inte hoppa i vattnet för att sedan blöt och kall försöka ta sig upp i livflotten. Att även ha en plan för hur man ska ta ombord en nödställd på sin egen båt är värd att fundera på.

Nu den 24-25 mars, arrangeras en ny kurs som har öppnat för anmälan. Även kursdeltagare från andra delar av landet är varmt välkomna, hälsar Västkustkretsen!
Se detaljer och information om anmälan via Västkustkretsen: sxk.se/vastkustkretsen

LÄS MER: Information och anmälan till kursen Överlevnad till sjöss [ Västkustkretsens sajt ]

VIDEO: Överlevnad till sjöss [ Sittbrunnen ]

LÄS MER: Boende i Göteborg [ goteborg.com ]



Text och bilder: Anette Marting
redaktionen@pakryss.se

, , , ,

En kommentar »

  • Tor Melin skriver:

    Den grymma erfarenheten från Estoniakatastrofen var att många som klarade sig efter att ha hamnat i vattnet var unga, vältränade män.