Läsvärt Nyheter
EU vill stoppa momsflykt vid båtköp
Den som köper båt på Malta eller Cypern kan i dag komma undan med en bråkdel av momsen. Nu inleder EU en rättslig process för att få länderna att höja momsen till samma nivå som i övriga EU.
All båtförsäljning från företag är momsbelagd inom EU. I de flesta EU-länder är momsen på mellan 19 och 25 procent, men den som köper en båt på Malta eller Cypern kan i praktiken komma undan med en moms på mellan 3,8 och 11,4 procent. Anledningen är att länderna, som alla gränsar till icke EU-länder, har ett eget system där man räknar med att ju större en båt är, desto mer kommer den att befinna sig utanför EU. En båt längre än 24 meter får leasas för den lägsta momssatsen, 3,8 procent, i upp till fyra år och sedan köpas loss utan ytterligare beskattning. För en tiometersbåt är momsen ungefär hälften av den ordinarie, 9,5 procent. I stort sett samma system gäller på Cypern.
Syftet med länderna särskilda skatteupplägg är att gynna landets båtförsäljning och den inhemska leasingen av fritidsbåtar. Kunder från EU-länder ska helt enkelt lockas att köpa båt på Malta eller i Cypern genom att slippa den ordinarie beskattningen och inhemska kunder ska inte vända sig till icke EU-länder för sina båtköp.
Att många köpare av riktigt stora fritidsbåtar, motor- och segelyachter i lyxsegmentet, utnyttjar momsupplägget framkommer av dokument från läckan ”Paradise Papers” som publicerades förra året. Paradise papers består av miljontals dokument från bland annat advokater och privatekonomiska rådgivare om investeringar i länder med förmånliga skatteundantag.
Även Grekland har infört den lägre momssatsen för leasade båtar, men utan möjlighet att köpa loss båten momsbefriad. EU-kommissionen anser att även leasingsystemet bryter mot EU:s gemensamma lagar och snedvrider konkurrensen.
”För att uppnå rättvis beskattning måste vi vidta åtgärder där så krävs för att motverka momsflykt”, skriver EU-kommissionären Pierre Moscovici i ett pressmeddelande från EU-kommissionen. ”Vi kan inte tillåta den här typen av förmånlig beskattning för fritidsbåtar, vilket snedvrider konkurrensen inom båtbranschen. De här metoderna bryter mot EU:s lagar och måste upphöra”.
EU-kommissionen inleder nu ett så kallat överträdelseförfarande mot de tre länderna som innebär att de uppmanas att besvara påståendet om brottet mot EU-lagarna. Länderna har två månader på sig att svara och om de sedan inte uppfyller sina skyldigheter kan ärendet gå vidare till EU-domstolen.
LÄS MER: EU-kommissionens pressrelease om överträdelseförfarandet (text på engelska)
Johan Boström
johan@pakryss.se