Långfärd Läsvärt Löpsedel Nyheter
Exlex – sjösättning utanför lagen
Sven hämtar mig vid tågstationen. Han erkänner med en gång att han är nervös. Han kör fort, vilket inte har med nervositeten att göra för det gör han alltid. Som om han ville kompensera för hur han seglar.
Exlex är latin och betyder ”utanför lagen”. Det är också namnet på Sven Yrvinds nya båt. Namnet är en kommentar till det nya fritidsbåtsdirektivet, en text som ogiltigförklarar alla Svens konstruktioner. Om han fick för sig att sälja någon av dem skulle de inte få kallas fritidsbåtar. Han skulle bli tvungen att sälja dem som konstverk.
I dag ska Exlex sjösättas och Sven ska befinna sig inne i båten när den rullas runt 180 grader. Han är inte nervös för sin egen skull utan för båtens. Att någonting inte ska stämma med stabiliteten.
När vi kommer till Västerviks båtvarv står hon där, gul och blänkande på Svens trailer. Några nyfikna har samlats kring båten och fingrar på beslag och riggdetaljer. Det första jag lägger märke till är att hon är slarvigt målad. Det är ingen slump, det är en gliring till perfektionismen. Sven gillar inte ytglans. Det andra jag lägger märke till är Svens sedvanligt urstarka infästningar. Starkare och stummare än på någon annan båt. Hans perfektion ligger i funktionen. Hans båtar är överlevnadskapslar, komprimerade essenser av vad han behöver för att vara ute till havs, ensam och länge. Men exakt hur Exlex kommer att bete sig när hon om en liten stund ligger i vattnet vet man inte.
”Ett stort båtvarv kan ändra lite grann för varje ny modell, då vet de hela tiden vad som funkar. Det är så vetenskap går till. Men jag bygger från grunden. Allt är nytt och det finns oändligt med faktorer som kan gå fel.”
Det han tänker på är stabilitet. Det går att förutse hur ett skrov kommer att bete sig i vattnet men bara till en viss gräns. Att bygga en båt som bara är stabil är lätt, eller en som bara är snabb. Men den här båten ska vara hem åt Sven i hundratals dagar utan uppehåll och ta honom till Västerviks antipod, motstående punkt på jordklotet, som ligger i havet utanför Nya Zeeland. I femtio år har Sven konstruerat och seglat små segelbåtar över världshaven. I en av dem rundade han Kap Horn.
”Men kan du inte det här nu?”
”Det funkar inte så.” säger han och sen får han fart för trucken är redo att lyfta Exlex och bära henne mot vattnet.
Det är ett ögonblick av krasst facit efter månader av beräkningar. I den grupp människor som följer båten med blicken och ser den klyva vattenytan är det bara Sven som kan läsa av hennes beteende. Därför tittar vi mer på honom än på henne. När han kliver ombord gör Exlex en ganska tvärt krängning och Sven ser tankfull ut. Men det är ingen idé att försöka tolka ansiktsuttryck i det här läget. Han är en konstruktör som för första gången ser sin båt i sjön. Han kommer att se tankfull ut.
På ett ögonblick har Sven klättrat ner i båten och stängt luckorna och truckens gaffel börjar dra i tamparna som ska kapsejsa henne. Under några ganska långa ögonblick ser vi sen båten vrida sig och kantra över den gräns som ingen av oss vill se våra båtar göra i skarpt läge. Sen ser vi bara dess botten och de två kopparplattor som Sven har gjutit in som slitskydd och barlast. Exlex ligger uppochned. Där inne, nere, ligger Sven. Linorna är spända, det är truckens gaffel och linorna som tvingar Exlex kvar uppochned. Skrovet vill räta sig självt.
När man pratar om båtars stabilitetskurva handlar det om vid vilken krängning en båt slutar vilja räta upp sig och istället strävar efter att ligga upp och ned. Någon sådan punkt har inte Exlex. När hon ligger upprätt igen och Sven tittar upp ur manluckan utbrister applåder på kajen.
Sen får han hjälp av sin vapendragare från Atlanten, Thomas Grahn (Se boken Den unge, den gamle och havet) med att rigga Exlex med tre korta, ostagade kolfibermaster och sen vrickar Sven ut henne på vattnet.
Självrätning är en sak, det handlar om att räta sig efter en kapsejsning. Initialstyvhet är en annan, som handlar om hur det känns att stå och röra sig på en båt. Exlex verkar rank.
Det blir en kort tur, som från följebåten ser ganska vinglig ut och jag tänker att det är otacksamt, och modigt, att testa en konstruktion för första gången inför publik. Efteråt, på kajen, märker vi att Sven Yrvind, båtkonstruktören, äventyraren och levnadskonstnären, är bekymrad. Han svarar inte först på frågor. Sen tar han av sig solhatten och samlar sig och säger att han önskar att hon var stabilare i sjön. Och lite snabbare. Det tar en stund för oss att inse att detta är vardag för en konstruktör. Det handlar om att beräkna, testa, ändra, och testa igen. Och Sven är glad att hon är så självrätande och att hon inte tog in vatten. Det han inte är nöjd med, det blir kommande veckors utmaning att lösa. Han har tid på sig. Sommaren 2018 har han tänkt sig att segla.
Vi hjälper honom att förtöja Exlex och skingras. För Sven Yrvind börjar en ny period av problemlösning.
VIDEO: Klipp från sjösättning av Exlex och segling [@PaKryss på Instagram]
LÄS MER: Mot andra sidan jorden med en åra och fyra kvadrat segel [pakryss.se 11 april, 2017]
LÄNK: Sven Yrvinds hemsida Yrvind.com
Text och bild: Per Runhammar
redaktion@pakryss.se
Hei SVEN. sist vi treffest var i Kinsale i 2011. Spennende prosjekt, selv om det ikke er min greie. Lykke til, håper vi treffes igjen. Hilsen Einar S/Y Runner