Nya prylar/båtar
100 båtar: Extremt grundgående segelbåtskrov
Redan på 1970-talet började uppfinnaren Ingvar Jungblom fundera kring möjligheterna att konstruera ett segelbåtsskrov utan vare sig köl eller centerbord.
År 2004 sjösatts det första modellskrovet, IJ3, och 2010 knöt man kontakt med en kanadensisk båtdesigner. Efter mycket arbete ligger nu IJ 38 färdig i vattnet.
Skrovet är speciellt. Det är hydrodynamiskt upprätande, väger extremt lite och ligger högt i vattnet. Enligt konstruktörerna blir det därför mycket lättdrivet och man hoppas kunna skapa en unik framtidsinriktad båtfamilj. Man strävar efter att ta fram både öppna och ruffade varianter och tanken är att båtarna ska kunna användas både till avkoppling och tävling.
På ijsmarindesigne.se förklaras fysiken bakom skrovformen:
”Det hydrodynamiska kraftspelet innebär att med hjälp av det strömmande vattnet runt skrovet skapas ett tryck mot skrovsidorna. Dessa sidokrafter ger en upprätande funktion och minskar därmed slagsidan. Dessa krafter ökar ju snabbare båten färdas genom vattnet, alltså ju styvare uppträder båten.
Dessutom förstärks slutstyvheten då det övre slaget skär ned i vattnet och den övre delen av deplacementet ökar denna effekt. En följd av detta är att slagsidan är lika liten i stark vind som i lätt vind!
Den hydrodynamiska kraften gör också att IJ-skrovet vakar mycket högt i vattnet. Enkelt uttryckt, det flyter uppe på vattnet över vågorna och är utan tendenser att sugas ned eller plöja igenom dessa, viket är fallet med de traditionella skroven. Runt dessa skrov skapas ett undertryck av det strömmande vattnet. (Bevisas med Bernoullis ekvation.)”
Längd: 3,8 m Prototyp inga fler uppgifter är lämnade …