Löpsedel Mitt På Kryss
Fingal och Skärgårdsströvaren har nått Bohuslän
Sista natten på kanalen tillbringades strax nedanför Bohus fästning i Kungälv.
Vi lämnade Trollhättans lilla trevliga gästhamn som ligger precis ovanför översta slussen i ingången till 1844 års slussled, som numera är torrlagd. Hamnen ligger fint och det är gott om saker att titta på. Från ett kanalmuseum till de tre slusslederna, den äldsta började byggas redan på slutet av 1700-talet.
Göta Älv är kanske inte det mest pittoreska och natursköna området, även om ungdomsreportrarna Sanna och Johan på Fingal gillade den lite vildare miljön runt Trollhättan. Men efter en hel dag med kraftig motvind på Göta älv, var nog även de ganska glada att få gå in till den trånga och grunda hamnen i Kungälv.
Själva gästhamnen lämnar en hel del övrigt att önska, akterpålarna saknas på de flesta gästplatserna och dusch och WC är i en synbarligen temporär container. Men å andra sidan delar det upp en ganska tradig niotimmarsfärd på Göta älv och hamnavgiften är bara 100 kronor natten (el +50 kr). Men några valde att lägga sig på väntebryggan söder om fästningen helt gratis.
Vi tog sedan Nordre älv för den sista biten ut till havet. Det var totalt tre broar, vilka begränsar höjden till 12,5 meter (den första öppningsbar) gör att inga stora segelbåtar som kan ta den här vägen. En bit nedströms dessutom en damm som ska hindra saltvatten från att ta sig upp till dricksvattenintaget i Göta älv. I Sjöfartsverkets broschyrer anges att båda ska bokas långt innan, men när jag ringde ville de bara ha fem minuters förvarning och dammen visade sig sedan vara öppen i alla fall.
Efter precis två veckor på Göta kanal, Vänern och Trollhätte kanal är vi så äntligen på andra sidan Sverige. För min del hade lätt två veckor ytterligare kunnat tillbringas i Kinda kanal och norra Vättern, men nu börjar kustseglingen runt Sverige på riktigt!
Så fort vi kom ut i salt vatten gav sig Västkustens realiteter omedelbart till känna – vi kom in i Källö-Knipplas hamn redan vid lunchtid och nästan alla bryggor var fulla och många båtar cirklade runt! Vi ligger nu inklämda i ett hörn bakom fem andra båtar som måste flytta när vi ska ut. Och hamnavgiften steg från en hundring till 230 kronor i ett nafs, utan att faciliteterna blev så mycket bättre.