Läsvärt Mitt På Kryss
Fingal: ombyggnad överbyggnad och sittbrunn
Överbyggnaden på Fingal är den del som är minst lyckad – skrovet som Knud H. Reimers ritat är klassiskt vackert med snygg språnglinje och lagom avvägda överhäng – medan överbyggnaden i två våningar är oproportionerligt i förhållande till de låga friborden. Naturligtvis är ”skönhet” ett subjektivt begrepp och utan tvekan finns de som tycker att Fingals originallinjer är vackra …
Jag har två alternativ på överbyggnad – båda förutsätter en lägre överbyggnad som ska ha brons/mässingsventiler på mahogny(-liknande) material. En idé är att bygga en helt ny överbyggnad av nordiskt trä från grunden.
Men först ska jag utröna om den främre delen av den nuvarande överbyggnaden går att använda och sedan fanéra med trä för att få rätt utseende. I så fall måste den delas långskepps för att passa till det bredare hål som den bortsågade överbyggnaden lämnar. Men eftersom det ska till en nedgångslucka så är det inte så mycket material som ska ersätta.
Sittbrunnen vill jag gärna ha lite större för att få plats med upp mot sex personer sittandes. I nuvarande version är det max fyra personer, men både skotbänken och rorkulten tar mycket plats och det är tveksamt om fyra personer sitter särskilt bekvämt …
Jag tycker också att lägre sarger kan vara snyggt, kanske bara 80-100 mm som håller vatten som rinner över däck borta. Och gärna med en lutande bred träsarg som gör att man kan sitta på den eller på däck utan att sargen blir obehaglig i knävecken. Lägre sarger ger mindre skydd, men en blöt back och utan skydd från vinden gör att man under seglingen kommer närmare elementen. Och det är bara härligt!
Jag såg en trevlig sarglösning på Cornish Pilot Cutter 30, med den typ av utåtlutande sarger jag tycker skulle vara trevliga att ha (länk till bild).
I bästa fall kan nuvarande sittbrunn modifieras till att passa det nya tänket. Då blir den fuktsäkrare med sin glasfiberarmerade polyester.
Fler tankar om överbyggnad och sittbrunn finns här …