Mitt På Kryss
Så startade Fingal-projektet
Fingal började som en idé när en diskussion dök upp vad man kunde göra med alla ”fula” 1960- och 1970-talsbåtar som finns.
Fingal har ett mycket vackert skrov men med en mindre vacker överbyggnad – den skulle därför var en utmärkt donatorbåt till projektet ”Från odjur till skönhet”.
Ett omfattande renoveringsarbete har gjorts under runt 1500 arbetstimmar efter jobbet och på helger. Båten köptes i skrotfärdigt skick för 15 000 kronor, men har totalt fått runt 250 000 kronor nedlagda i projektet – en nytillverkad gaffelrigg i norrländsk gran och tillhörande röda segel och en miljöriktig elmotor har gjort renoveringskostnaden stor. Om Fingal behållit sin fint fungerande mast och motor hade renoveringskostnaderna landat runt 30 – 40 000 kronor.
Det finns tusentals äldre plastbåtar som uppnått en ålder då utrustning och inredning är sliten och antingen kräver en omfattande renovering eller möjligen skrotning. Däremot har själva de glasfiberarmerade skroven en teoretisk livslängd på flera tiotusentals år …
Hej Leif
Tack för inlägget om din Fingal. Är det möjligen den här https://www.dromresan.com/moderniserad-fingal/ ??
Micke
Hej alla glada FINGAL-ägare m.fl
Leif heter jag och är ägare till den sista Fingal med beteckningen
MARK 2. Den har jag med Knut Raimers råd 1983 gjort en del anpassningar vad beträffar rigg och inredning.
Riggen är den senaste ritad till Fingal på 33 kvm (17,5 stor och
15,5 fock). Riggen är en 19/20 rigg (ej masthead).
Däcket är lagt 1 dm högre upp så att jag fått ståhöjd 1.90 m.
Inredningen hr 2 bord plaserade efter sidorna så att man lätt
kan passera i mittgången om behov uppstår när man äter t.ex
6 kojplatser är möjliga att få till.
Ritningar finns på inredning, rigg, beslag, roderskelett mm.
Tillverkningsrätt och roderform ingick i köpet.
Fingal MARK 2 är i mitt tyck snabb och seglar mycket bra.
Hälsningar Leif Sjöblom.