Läsvärt Nyheter Säkerhet
Fler havsnivåstationer tillgängliga
Är du osäker på om du vågar ta den där genvägen när havsnivån är låg? I framtiden kommer det att bli lättare att se exakt vattenstånd på fler platser i Sverige tack vare samordning av Sjöfartsverkets och SMHI:s stationer.
Sjöfartsverket har cirka 35 stationer och SMHI ett tjugotal längs Sveriges kuster som kan mäta havsvattenstånd. Stationerna har olika teknik för att mäta och rapportera, men nu ska stationerna samordnas för att maximera observationsnätet.
– I dag skickar Sjöfartsverkets stationer data var 30:e sekund, medan SMHI:s stationer skickar betydligt mer sällan. Nu blir standarden att skicka en gång i minuten, säger Christian Kark, systemansvarig för tjänsten Vind- och vatten-information, Viva, på Sjöfartsverket.
Flera av de SMHI-stationer som nu blir tillgängliga för allmänheten kompletterar Sjöfartsverkets stationer och kommer att bli tillgängliga via webben och appen Viva. Exempelvis kommer data från en station på Skeppsholmen, mitt i Stockholm, och Furuögrund i Bottenhavet att ingå i nätverket.
– Havsvattenståndet kan vara variera kraftigt lokalt och fler stationer ger ökad säkerhet för sjöfarten, båtägare och hamnar, säger Christian Kark.
Vattenståndsobservationer presenteras i Sjöfartsverkets vind- och vattentjänst, ViVa, som finns både på webben och som app och i SMHI:s webbtjänst Havsvattenstånd och vågor. Förbättringarna kommer att synas i tjänsterna successivt.
– Det sker även andra förbättringar. Exempelvis har vi nyligen lagt till data om vattentemperatur från Landsort och stationerna på Hoburgen och Ölands södra udde har tillkommit i Viva-appen, säger Christian Kark.
Samordningen av observationsnätet för mätningar av havsvattenstånd inleds nu och kommer att pågå till och med nästa år.
Projektet ingår i det delvis EU-finansierade projektet Famos Odin med syfte att öka säkerheten för sjöfarten i Östersjön. För Sveriges del kostar projektet totalt drygt 400 miljoner kronor fram till 2020 och innefattar bland annat omfattande djupmätningar. EU-kommissionen har beviljat medfinansiering på sammanlagt cirka 101 miljoner kronor.
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
Toppen! Viva-observationerna i realtid är ovärderliga för att veta om man kan gå den där privata genvägen eller ej. Men lika viktiga är SMHI:s vattenståndsprognoser för att kunna bedöma riskerna t ex vid högvatten med förtöjning vid bommar infästa i fasta bryggor. Tänk så mycken mer information, som står oss sned-seglare till buds numera.
Detta är en utmärkt service, som jag ser fram emot att börja använda. Har länge med behållning använt VIVA-appen på mobilen för vattenstånd förutom vind och temp.
Framför allt skulle jag önska motsvarande tjänst från Finska sjöfartsverket, i Finland finns det ju många leder för max 1,8 m djupgående, som kan vara nog så obehagliga att gå i med våra 1,67 m när man ser att vattenståndet är lågt. Det kanske ni kan tipsa dem om?
Vänligen
Lennart Heyner
070-5487999