Läsvärt Nyheter
Fler miljoner till båtskrotning
Ytterligare två miljoner satsas på skrotning av fritidsbåtar.
– Vi beräknar att det kan räcka till att ytterligare cirka 200-300 fritidsbåtar kan skrotas i år, säger Lisa Bredahl Nerdal på Havs- och vattenmyndigheten.
Efterfrågan på skrotning av gamla fritidsbåtar har varit större än vad subventionerna hittills räckt till. Förra året satsades 3,2 miljoner kronor, men fortfarande står många i kö. Nu tillförs ytterligare två miljoner kronor som beräknas räcka till uppåt 300 båtar.
Det finns många kvar i skrotkön sedan förra året, men fortfarande finns möjligheten att ansöka.
Premien täcker själva skrotningen som kostar från 1500 kronor och upp till den maximala premien 9000 kronor vilket innebär en maxvikt på tre ton för att skrotningen ska vara kostnadsfri för båtägaren. De flesta skrotningsfärdiga fritidsbåtar som anses vara ett miljöproblem väger under den gränsen. Exempelvis de flesta motorbåtar och segelbåtar från 1970-talet, när plastbåtrevolutionen satte fart på tillverkningen av glasfiberbåtar, väger under tre ton. En Albin 25:a respektive en Maxi 77:a väger cirka två ton, medan en liten öppen plastbåt väger betydligt mindre och debiteras minimikostnaden på 1500 kronor.
Transport till återvinningen ersätts inte, men det finns numera 25 stationer, från Malmö till Luleå, som tar emot båtarna inom nätverket Båtretur som vann upphandlingen av skrotningen. Bland andra Stena Recycling och Sweboat ingår i nätverket. Båtskrotarna ombesörjer även transport för en kostnad från 1700 kronor.
Erbjudandet omfattar båtar som ägs av privatpersoner och gäller så länge pengarna räcker i år.
LÄS MER: Båtreturs hemsida
LÄS MER: Hav:s information om båtskrotningspremien
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
Snittåldern på de skrotade båtarna var 46,9 år och majoriteten under 6 meter! Är detta ett slöseri med skattemedel eller är det meningsfullt ?