Nya prylar/båtar
Flyt in i framtiden
På Rindö byggs prototyper till framtidens båtar. Allt från lätta fartmonster till diskreta glidare. Just nu är siktet inställt på energisnåla och snart även återvinningsbara konstruktioner.
Malcolm Sjödahl, vd för Vaxholm Komposit, öppnar dörren in till en av de tre hallarna. Där uppenbarar sig ett svart, blankt skrov som kan sägas representera det allra senaste på fritidsbåtsområdet, en eldriven bärplansbåt från Mantaray. Den är lätt, energisnål även i höga farter och bygger på en hel del nya idéer inom båtbyggeri.
Även om Mantaray är representativ för den typ av projekt företaget åtar sig är även den lätta, planande roddbåten ett typiskt projekt liksom den förbluffande snabba och sjötåliga segelbåten Z30+ och badbåten Pol Lux i katamaranform.
I samtliga fall handlar det om avancerad teknik av skiftande karaktär. Gemensamt för dem alla är att skroven ska vara lätta och starka. Ibland för att skapa hög prestanda och alltid för att sänka energiförbrukningen.
Det innebär ett starkt fokus på materialet. Många båtar byggs av kolfiberförstärkt plast, eller kolfiber i dagligt tal, men inte alla. Zulu 33 P har uppenbarligen racergener och når hastigheter nära 100 knop, men här består skrovet av glasfiberförstärkt plast.
– Skrovformen visade sig vara så effektiv att vikten inte hade någon avgörande betydelse för båtens prestanda, säger Malcolm.
Alla moment på Vaxholms Komposit görs för hand och verksamhet handlar enbart om att ta fram prototyper. Just nu förbereds en anläggning i Härnösand som är bättre anpassad för mer rationell tillverkning. Företaget finns även i Rosättra där man samarbetar med Linjettvarvet.
Om 20 år tror Malcolm att typiska familjebåtar förhoppningsvis kommer att tillverkas av återvinningsbar plast och någon miljöfiber, kanske baserad på trä.
¬– Tillsammans med fortsatta effektiviseringar på elmotor- och batteriområdet kommer det att minska båtlivets miljöavtryck väsentligt!
Läs hela artikeln i På Kryss nr 5–23.
Håller med dig Fredrik, miljöbåtarna som jag hitills har sett vänder sig mest till välbeställda som vill vara först med ny tekink-inget fel i det, men jag skulle också se fram emot en modern Pettersonbåt-ett slankt och lättdrivet skrov med en liten strömsnål elmotor och även med liten & mindre miljöovänlig förbränningsmotor och övernattningsmöjlighet-en modern kabinbåt. Tycker utvecklingen går åt fel håll bl a annat med allt större & starkare motorer, inte ovanligt med över 200hk utombordare på en mindre kabinbåt i dag.
Dessa rymd båtar kommer endast att gynna förmögna båtköpare, men miljön gynnas mest eftersom den stora allmänheten inte längre har ekonomiskt möjlighet att vara på sjön i fritidsbåts intresse längre. Båtarna blir märkbart färre och därmed miljöbelastningen mindre.
Är även mycket fundersam över vad som hände åt konceptet med gamla tiders slanka skrov, låga effektbehov , oftast byggda av trä ? Miljöbåten är ingen ny uppfinning – tänk en slankt Petterson skrov med eldrift på några kW !
Är det verkligen så att en båt måste prestera >>20kn och motsvara en husvagn vad gäller utrymme för att vara allmänt marknadsduglig idag ?