Hem » Nyheter

Nyheter

Gemensam start, först i mål vinner

22 maj 2018 – 11:41 2 kommentarer

Plötsligt dör vinden och de båtar som är kvar ute på kappseglingsbanan har inte en chans att matcha de snabbare som redan gått i mål. Orättvist, tycker Lysekils Segelsällskap Gullmar, som nu låter tidshandikappet avgöra banlängden.
– På det viset kan alla starta samtidigt och först i mål vinner, säger Lars Martin Arendal som ligger bakom kappseglingsinnovationen som ska locka fler till sporten.

Världspremiär för det nya kappseglingsformatet äger rum på Lysekil Race i juni. Det är Lysekils Segelsällskap Gullmar, LSSG, som ligger bakom tävlingsformatet som omvandlar tidshandikapp, SRS-tal, i teorin till praktik på vattnet. Istället för att i efterhand räkna ut vem som vinner avgörs tävlingen direkt på banan. Alla startar samtidigt och först i mål vinner.
– Utöver den ordinarie bansträckningen skapar vi kompensationsrundor med olika längder beroende av handikapp. Förenklat seglar en båt med lägst handikapp endast den ordinarie banan. Ju högre handikapp, desto längre eller fler kompensationsrundor, säger Lars Martin Arendal.

En anledning till att LSSG väljer att utveckla kappseglingsformatet är ett vikande intresse för kappsegling. Den enkla principen att alla startar samtidigt och sedan ska vara först i mål ser Lars Martin Arendal flera fördelar med.
– Eftersom alla kommer att segla ungefär lika länge spelar förändringar i vädret ingen roll, till skillnad från hur det är i kappsegling med tidshandikapp i dag. Vi tror att både seglare och publik verkligen kommer att uppskatta det här.

LSSG kommer att använda sjömärken som rundningsmärken för att spara tid och arbete för arrangören. Hur långa kompensationsrundorna ska vara för de olika båtarna avgörs av respektive båtmodells SRS-tal och förlängningen av den ordinarie banan måste anpassas efter vindriktningen. Läs mer om teorierna bakom det nya formatet längre ned på sidan.

Kappseglingen med kompensationsrundor kommer att ha världspremiär i Lysekil den 10 juni på Lysekil Race som har seglats sedan 1905.

En båts SRS-tal beskriver hur snabb en båt förväntas segla i förhållande till andra båtar. Ju högre tal, desto snabbare båt.

Så här skriver LSSG om sin nya SRS-segling med ”distans på distans”:
”Distans på distans finns egentligen inte inom SRS-systemet som helt är grundat på tid. Därför behöver banbenen och kompensationsrundorna viktas med tidsfaktorer, beroende på vindriktningen,TWA (True Wind Angle), så att båtar med olika SRS-tal teoretiskt kommer att segla lika lång tid om de seglar upp till sina SRS-tal.

För att vikta banbenen används ett så kallat polardiagram för en representativ båt.
”Utgå från den snabbaste bogen, då har vi en tidsfaktor 1 och alla andra vindvinklar (TWA) kommer att ta längre tid för en och samma sträcka, det vill säga vi får en högre tidsfaktor” säger Lars-Martin.

Bild 3 nedan visar hur tidsfaktorn (TF) varierar vid olika vindvinklar. Segelbåtar är i allmänhet snabbast på halvvind i mellanvind, det vill säga 5–6 meter per sekund. Vid alla andra vindriktningar tar det längre tid för en och samma sträcka. Lars Martin menar att de flesta båtar har nästan identisk karakteristik när det gäller fartresurser vid olika TWA, så att TF antar i stort sett samma värde för de båttyper han studerat.

Lysekil Race

Bilden ovan: Tidsfaktorn (TF) som funktion av vindvinkeln (TWA).

I bild 4 nedan visas ett banexempel där banans olika delar har tilldelats tidsfaktorer vid en vindriktning på 240 ⁰. Vid en annan vindriktning kommer andra tidsfaktorer förstås att gälla.

Pict104

Bild 4. Banexempel med viktade bandelar.

LÄS MER: Lysekil Races officiella hemsida

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

, , ,

2 kommentarer »

  • Svat skriver:

    Viss likhet med sxk 24h!

  • Sven rygaard skriver:

    Jättetrevligt. Men inte en världspremiär. Redan 1986 fanns en kappsegling i Stockholms skärgård – Augustimånen – som hade denna funktion i banläggningen som dessutom kunde justeras av tävlingsledningen beroende på vindutvecklingen under den 36 timmar långa seglingen.
    En fantastiskt trevlig, men mycket krävande , kappsegling som tyvärr inte seglas längre. 2010 var nog den senaste augustimånen. Googla på Augustimånen där finns ett par fantastiska redogörelser