Nyheter
Första eldrivna bärplansfärjan sjösätts i Stockholm
Candela P-30 är världens första eldrivna bärplansfärja för passagerare. I slutet av året ska båten gå i testtrafik hos tillverkaren och om allt går som planerat sätts fartyget sedan in i reguljär trafik i Stockholm.
Candela P-30 drar 80 procent mindre energi än dagens dieselfärjor. Båten är 12 meter lång, kan ta 30 passagerare och har en räckvidd på 60 sjömil i 23 knops fart och en toppfart på 30 knop. Svallen från den nya färjan är bara tio centimeter höga vilket uppges kraftigt reducera den stranderosion som nuvarande skärgårdsbåtar orsakar.
Det är ännu inte bestämt var färjan kommer att gå i passagerartrafik, men bara på linjen 83X mellan Vaxholm och Slussen beräknas eldriften och bärplanens effektivitet kunna spara 40 procent, motsvarande 5, 2 miljoner kronor, i driftskostnader per år skriver Transportnytt.
Innovationsprojektet, som omfattar 20 miljoner kronor, finansieras av Trafikverkets FoI-portfölj för sjöfartsområdet med knappt 50 procent och tillverkaren Candela Speed Boat AB, med cirka 50 procent.
För att inte tala om förkortning en av restid en ! Äntligen !