Säkerhet
Gasexplosion på två segelbåtar
I slutet av juli inträffade en explosion på en svensk segelbåt utanför ön La Palma som tillhör Kanarieöarna. Några dagar senare exploderade och sjönk en segelbåt som låg i Lauters gästhamn på Fårö. Alla ombord klarade sig, men fick brännskador.
Paret Sanna och Svante Lohm från Växjö befann sig i sin segelbåt ute på havet utanför La Palma när Svante skulle fixa en vattenläcka under diskbänken.
– Först hörde han ett ljud som han inte kände igen – sen small det, berättar Sanna för tidningen GT.
Det visade sig senare bero på en gasläcka, men av någon anledning gick inte gaslarmet i gång. Som tur var började inte båten brinna, men skadorna blev ändå stora. Svante fick brännskador mellan första och tredje graden över hela kroppen och trots att Sanna satt uppe på däck fick även hon brännskador av tredje graden. Ombord fanns också hunden Coccos, som klarade sig bäst utan några större påföljder. Trots explosionen har de bott kvar på båten.
– Det har varit jättemånga som har velat hjälpa oss, även okända personer, säger Sanna. Ibland får jag tårar i ögonen för att det gör så ont i kroppen, ibland av lycka när jag tänker på vad som kunde ha hänt.
Bara några dagar senare skedde ytterligare en explosion i en segelbåt i Lauters gästhamn på Fårö. Den orsakades troligen av gasolköket då båtens ägare ska ha vridit på spisen utan att vara medveten om gasolläckan skriver Gotlands Tidningar. Hamnkapten Björn Dahlström berättar i en intervju med Expressen att båten är helt spräckt.
– Hela stäven är borta. Båten ligger helt under vatten i hamnen, det är plastbitar och glassplitter överallt och även bensin i vattnet.
Mannen som befann sig ombord den olycksdrabbade båten fördes i helikopter till sjukhus med brännskador, men var vaken och talbar enligt polisens presstalesperson Helena Boström.
Gasolexplosioner på båtar hör numera till ovanligheten – det är betydligt vanligare att det rör sig om ett bränsleläckage i båtens maskinutrymme som sedan antänds. Om din båt har gasolkök är det bra att besiktiga gasolvakten en gång om året, samt att ha både gasvarnare och brandvarnare, tipsar Tomas Lerberg, stationsansvarig på Sjöräddningssällskapet Fårösund.
I de flesta båtar placeras gasoltuben i förskeppet ev i ankarboxen. Detta medför långa ledningar till kök och ev värmare m.m. Bra konstruerad installation är det kopparledningar som försörjer kök mm med gasol. Det finns alltid en risk med långa ledningar framförallt om applikationen är gammal. Båtkonstruktörerna borde försöka lägga tuberna med så korta ledningar som möjligt.
Ett tips förvara inte tuben ankarboxen bland kättingar eller annat förtöjningsgods det kan vid hård sjö slå sönder gasolanslutningen.
Mycket bra information om gasolsystem i båt finns i SXK båtpärm som finngratis att hämta på hemsidan under båtteknik/ säkerhet.