Hem » Läsvärt, Nyheter, Ombord

Läsvärt   Nyheter   Ombord

Göran 3D-printade pluggen

23 juni, 2019 – 21.45 Kommentarer inaktiverade för Göran 3D-printade pluggen

En av världens största 3D-utskrivna båtar finns i Sysslebäck, Värmland.
–  Att 3D-printa är enklare och mer effektivt istället för att bygga en plugg, säger konstruktören Göran Brandt.

När man tar fram en båtmodell för en plastbåt på traditionell väg låter man bygga en mindre modell i plast för tester och justeringar av skrovformen. Sedan byggs en plugg av trä med spant och skrov som sedan utgör mallen för en gjutform för skroven. Processen från första ritningen till färdig plugg för en båt runt sju meter tar minst några månader eftersom pluggbygget, och justeringar av pluggen, är arbetskrävande med snickrande, spacklande och slipande.
– Jag är ny inom det här och tror att jag har hittat metoder som är effektivare än de som används idag. Modellen tog fyra timmar att skriva ut och pluggen två dagar att jämföra med flera månader om vi använt traditionella metoder.

Robotfräs

En robot fräste ur akterpartiet. Bild: Göran Brandt

Göran Brandt är uppvuxen på Mälarbåtar och kustkryssare på Mälaren och Östersjön. Idén att bygga en egen båt tog form för över tio år sen.
– Jag analyserade båtbranschen ner i atomer och kom fram till att båtlivet måste bli lättillgängligt och enkelt och med den frihet som vi seglare vill ha. Om man ligger på land på våren, solen skiner och man vill i så kan man inte räkna med att det går idag. Därför blev det en trailerbar båt som jag vill bygga, säger Göran Brandt som är entreprenör och så småningom såg möjligheter till samarbete med företag i Värmland där han har sina rötter sedan generationer tillbaka. I Sysslebäck finns en av världens största 3D-skrivare som tar vara på spill från sågverken i området.

Göran Brandt

Göran Brandt är entreprenör och båtentusiast med rötterna i Värmland och Stockholm.

– Materialet i 3D-modellen är en blandning av träspån och bindemedel och är återvinningsbart. Själva båtmaterialet i den första båten kommer att vara glasfiber, men en dag ska vi skapa en båt som går att återvinna och är helt fossilfri, säger Göran som fått stöd av statliga Almi och samarbetar med skogsindustrin i Värmland.

Båten har arbetsnamnet Inshore och har en en okonventionell konkav skrovform.
– Jag har en preliminär vision om en 7/8-dels rigg som är fällbar för att göra båten enkelt trailerbar. På den första fullskaleprototypen ska vi testa oss fram till en optimal rigg för skrovet. Tillsammans med ett företag på Shetlandsöarna ska vi utforma riggen nere i Holland under sommaren.

En annan tillgång i Sverige som Göran hoppas fler ska börja ta vara på är sjöarna.
– I USA, Kanada och nere i Europa är det vanligt att åka runt även med segelbåtar mellan sjöarna. Tänk att få höra det här om några år: ”ska vi dra till Siljan vecka 30 och sen Fryken vecka 32 där det går ett Inshore race för trailerbåtar?”

Fakta om Inshore 24:
LÖA 7,5 m
LVL 7 m
Bredd 2,3 m
Depl. 850 kg
Djup 0,3 – 1,5 m

Preliminär rigg:
Fock 11 kvm
Stor 15 kvm
Gennaker 25 kvm

Sailplan Inshore 24

Inshore 24:s rigg ska vara fällbar för att underlätta transport på trailer.

3D-utskrift kallas också friformframställning och bygger på att data från en tredimensionell ritning byggs upp i lager på lager till ett färdigt föremål. Ofta borrar eller fräser man i materialet istället för att göra alla hål och håligheter redan i första skedet. Maskinerna i Sysslebäck i Värmland hör till världens största inom friformframställning och ingår i ett samarbete mellan myndigheter och företag för att främja innovation inom skogsindustrin.

Johan Boström
johan@pakryss.se

 

,