Läsvärt Nyheter
Göta kanal rekordrustas inför säsongen
Den 19 landmil långa Göta kanal har sett bättre dagar. Bolaget som svarar för driften och underhållet, Göta Kanalbolaget AB, genomför därför sedan 2016 en grundlig renovering av kanalbankar och brygg- och gästhamnsanläggningar.
På sina håll handlar det om att etablera butiker och restauranger – som vid Bergs slussar – men framför allt förstärks eller nyanläggs kanalbankar för att klara slitage från en ökande båttrafik. Bland annat kommer hela sträckan Norsholm-Hulta få en ny kanalbank i form av en stenlagd strandskoning, med inte mindre än 8 000 granstolpar som håller skoningens stenbeläggning på plats.
Motsvarande förstärkningar eller nyanläggningar sker längs större delar av kanalen längs hela sträckan. Enligt ett pressmeddelande pågår just nu arbeten med 25 grävmaskiner igång samtidigt. Totalt har 88 större projekt påbörjats och/eller färdigställts inom ramen för det som Göta Kanalbolaget AB kallar Göta kanal 2.0.
– Investeringen för hela renoveringsprogrammet överstiger en halv miljard kronor. Till sommaren kommer besökarna att på många sträckor uppleva en helt ny kanal, säger bolagets vd Roger Altsäter.
Invigning av årets kanalsäsong kommer att ske vid Tegelbrukets sluss den 2 maj.
Jag har gjort 54 enkelresor in eller ut från Vättern. Tor. till ostkusten kostar mer än 1 månads pension och är inte längre möjligt. Dessutom gick jag förra året på grund i mitten av kanalen och fick lite skador vilket jag inte får ersättning för. Nu får det vara slut.
Sven-Erik Andersson
Hej! Håller med om att gå Göta Kanal är en mycket fin upplevelse. Vi har gått en hel del på Frankrikes kanaler. Det är också en mycken fin upplevelse. Där köper man en vignette för att få färdas på kanalerna som är mycket längre än 19 landmil och har hundratals slussar. En vignett kostar för en 40-fotsbåt och hela året ca 4000 kronor. Man kan köpa för kortare tid också till lägre pris. Mycket prisvärt tycker Göran på BellaNova.
Varifrån tror ni pengar till renovering och underhåll kommer? Kanske kanalchefen har vunnit på nätcasino. På Tyska kanaler befraktas mängder av gods på tung yrkestrafik som då står för kostnaderna. I gengäld har de alltid förtur. Göta kanal har jag aldrig använt för att jag har bråttom, då åker jag bil eller tåg. Personligen kommer jag att segla kanalen tur och retur tillsammans med ett gäng barnbarn, dom tycker färden är världens bästa äventyr och inte dyr. Morfar pröjsar ju.
Sicket gnäll på kostnaderna för en av dom, som vi har upplevt det, mest fantastiska resa med båt vi gjort. Vi försöker att göra resan varje år och alltid upplevt det fantastiskt trevligt och PRISVÄRT.
Alla dessa fantastiskt trevliga ungdomar som gör ett enastående arbete vid slussarna och hjälper alla på ett trevligt och hjärtligt sätt.
Vill uppmana alla att om möjligt uppleva Göta-kanal, som är ett av Sveriges mest imponerande innovation.
B.Ovesson (Karlskrona)
Trist närighet. I Tyskland har man en helt annan inställning till båtlivet. Där går man GRATIS på kanaler inklusive slussar och lyftverk. Och kanalerna i t ex Mecklenburg är både vackra och välskötta och restauranger finns det gott om! Plus att gästhamnsavgifterna är hälften av vad man fått vänja sig vid härhemma. Men det är klart, masten måste ju läggas ner. Fast när man kommer till Berlin finns det ett stort område med vackra sjöar där man kan segla.
Båtar som har sin hemmahamn i bland annat Vättern hade tidigare en rejäl rabatt som drogs in för ett antal år sedan. Vi som åker kanalen nästan varje år använder den som transportsträcka och nyttjar därför inte fler gästhamnar än nödvändigt. Flera båtar från Vättern har skaffat båtplatser på kusterna alternativt slutat gå kanalen. Jag tycker att Göta Kanalbolaget skall återinföra insjörabatten som tidigare varit 40 – 50%
Göta Kanal är en trevlig upplevelse som jag tycker är något man som svensk seglare eller sjöman ”ska ha gjort”. Dessvärre har kostnaden för kanalfärden skenat iväg så till den milda grad att kanalen inte längre är ett alternativ som genväg. De tre gånger jag åkt kanalen har det motiverats av att ”då vet jag hur lång tid det tar att komma hem”.
Nu är kostnaden för en 40-fots båt tiotusen från kust till kust. En trettifotare kommer undan med drygt åtta tusen. Med den kostnaden så krävs att man värdesätter själva upplevelsen med ett par tre tusen per dag. (Göta älv är definitivt ingen upplevelse utan det är den verkliga Göta Kanal som är upplevelsen. Det kan det såklart vara värt. En gång.
Tyvärr tror jag att jag kanske åkt Göta Kanal för sista gången.. hur trist det än låter!?